10 / 4 181 další
Evropské automobilky ve sporu o emise: Volají po naléhavých opatřeních, než vyprší termín přísných emisí v EU
Novinky > Evropské automobilky ve sporu o emise: Volají po naléhavých opatřeních, než vyprší termín přísných emisí v EU
Evropské automobilky se dostávají do stresu kvůli blížícímu se termínu cílových hodnot pro emise CO2, které mají vstoupit v platnost 1. ledna 2025. Zoufale volají po „naléhavých opatřeních“, která by jim mohla ušetřit miliardy eur na pokutách, v době, kdy se průmysl potýká s dramatickým poklesem poptávky po elektrických vozidlech.
Úpravy pravidel na obzoru
Asociace evropských automobilek, známá jako ACEA, zaslala výzvu Evropské komisi, aby zrychlila plánované revize regulace CO2 z let 2026 a 2027 na příští rok. V prohlášení vydaném po zasedání správní rady 19. září automobilky požadovaly jasnější a flexibilnější podmínky, aby se vyhnuly hrozbě pokut, které by mohly dosáhnout až 15 miliard eur.
Potřeba flexibility
Luca de Meo, prezident ACEA a generální ředitel Renault Group, varoval, že nová pravidla mohou donutit průmysl zastavit výrobu až 2 milionů vozidel. V reakci na rostoucí potřebu pružné regulace dodal: „Evropské automobilky jsou ochotny přispět k přechodu na ekologičtější technologie, ale nezbytné prvky pro tuto změnu ještě nejsou na svém místě.“
Názory na cílové hodnoty
Oliver Blume, generální ředitel VW Group, největší evropské automobilky, rovněž požadoval úpravu cíle pro rok 2025. „Proč by průmysl měl platit pokuty, když nejsou nastaveny podmínky pro rozvoj elektrických vozidel?“ uvedl již v březnu. Naproti tomu Carlos Tavares, šéf Stellantis, se domnívá, že navrhované změny ve cílech nejsou na místě. „Jsme na prahu začátku závodu a teď někdo říká, že se mají změnit pravidla? Problém s globálním oteplováním stále přetrvává,“ prohlásil.
Výzvy na trhu s elektromobily
Vzhledem k nedávnému vyhodnocení dat od společnosti Dataforce hrozí VW a Ford největší riziko, že nezvládnou dodržet cíle pro rok 2025. Poptávka po elektrických vozidlech v Evropě klesla, zejména poté, co vlády snížily pobídky, a čínské automobilky se čím dál více etablují v regionu.
Podle posledních statistik ACEA tvořily plně elektrické vozy od ledna do července pouze 12,5 % nových registrací automobilů v EU, což je daleko od úrovně potřebné k dosažení přísnějších emisních cílů.
Budoucnost automobilového průmyslu
Tento vývoj tlačí Evropskou unii k termínu, kdy od roku 2035 zakáže prodej nových spalovacích motorů. Automobilky se neshodují v názorech na další krok v těchto podmínkách, ale ACEA se obrátilo na EU s návrhem na krátkodobé úlevy pro cíle CO2 na rok 2025, což by mohlo poskytnout potřebnou pomoc v těchto obtížných časech.
Jak se situace vyvine, zůstává otevřenou otázkou, která bude mít dalekosáhlé důsledky pro evropský automobilový průmysl.
Redaktor: Autosystem.cz
Zdroj: Europe.autonews.com