10 / 960

Dynamické a emocionální: Nové Audi SQ5 3.0 TFSI

12.1.2017 |  Štítky: Audi

Motor 3.0 TFSI
Audi SQ5 má pod kapotou motor V6 TFSI se zdvihovým objemem 2995 cm3 a nejvyšším výkonem 260 kW (354 k). Již při 1370 otáčkách za minutu poskytuje turbodmychadlem přeplňovaný šestiválec s celohliníkovou konstrukcí maximální točivý moment 500 N.m. Tato hodnota zůstává konstantní až do 4500 otáček za minutu. Sprint z 0 na 100 km/h je otázkou 5,4 sekundy, nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Nové Audi SQ5 3.0 TFSI spotřebuje v kombinovaném cyklu EU 8,3 litru paliva na 100 kilometrů, čemuž odpovídají emise CO2 189 gramů na kilometr. V porovnání s předchůdcem to znamená snížení o 13 gramů na kilometr.
 
Nový spalovací proces: vyšší účinnost
Jednotka 3.0 TFSI je mimořádně hospodárná díky novému procesu spalování, který byl vyvinut značkou Audi. Nové řešení vychází z procesu spalování, které u značky Audi nese interní označení „B-Cyklus“, a je doplněno vysokotlakými vstřikovači, umístěnými centrálně ve spalovacích prostorech.
„B-Cyklus“ umožňuje svou záměrně zkrácenou fází komprese výrazně vyšší základní kompresní poměr. V kombinaci s normální, ale v poměru k fázi komprese delší expanzní fází, tak lze dosáhnout vyšší účinnosti, a tím i hospodárnosti motoru.
Audi valvelift system umožňuje v oblasti částečného zatížení velmi krátké otevření sacích ventilů po dobu 130° úhlu otočení klikového hřídele při současném brzkém uzavření sacích ventilů. Tím se zkrátí fáze sání. Při vyšším zatížení přepne systém na vačky s delší dobou otevření a větším zdvihem sacích ventilů. Motor pak běží s normální fází komprese a maximálním průtokem vzduchu.
 
Turbodmychadlo: oddělené přívody výfukových plynů
Výfukové turbodmychadlo, které nahrazuje mechanické dmychadlo předchozího motoru, pracuje na principu „twin scroll“: Výfukové kanály obou řad válců jsou ve sběrném výfukovém potrubí a v tělese turbodmychadla vzájemně odděleny a spojují se až těsně před turbínovým kolem. Uvedené technické řešení vylepšuje vlastnosti proudění a zvyšuje spontánnost reakcí turbíny. To zásadním způsobem přispívá k rychlému a výraznému nárůstu točivého momentu.
Turbodmychadlo je uloženo mezi řadami válců, které vzájemně svírají úhel 90 stupňů. Tomu odpovídá uspořádání hlav válců se stranou výfuku na vnitřní straně a stranou sání na vnější straně. Výsledkem je kompaktní konstrukce s krátkými dráhami proudění plynů a minimálními ztrátami proudění. Motor 3.0 TFSI díky tomu reaguje spontánně a bezprostředně.
 
Snížení hmotnosti: o 14 kilogramů méně
Motor V6 TFSI váží pouhých 172 kilogramů, což je o 14 kilogramů méně než předchozí agregát s mechanickým dmychadlem. Blok válců z hliníkové slitiny je vyráběn náročným procesem odlévání do pískové formy. Pracovní plochy tvoří tenkostěnné vložky válců z šedé litiny. V kombinaci s nově vyvinutými pístními kroužky na hliníkových pístech se podařilo snížit tření.
 
Další modul pro hospodárný provoz: inovativní systém řízení chladicí soustavy
Blok válců a hlavy válců disponují oddělenými chladicími okruhy. Po studeném startu reguluje čerpadlo chladicí kapaliny s variabilním výkonem průtok chladicí kapaliny motorem tak, aby motorový olej dosáhl brzy provozní teploty. Sběrné výfukové potrubí je integrováno do hlavy válců a obklopeno pláštěm chladicí kapaliny. Tím je podpořeno rychlé zahřátí motoru. U zahřátého motoru snižuje tento systém teplotu výfukových plynů. Výsledkem je nižší spotřeba paliva především při sportovní jízdě.
 
Jízdní dynamika
Přenos hnací síly zajišťuje v novém modelu Audi SQ5 rychle a komfortně řadící osmistupňová převodovka tiptronic. Nižší převodové stupně mají sportovně krátký převod, dlouhé převody vyšších převodových stupňů snižují otáčky, a tím i spotřebu paliva. Pro ještě hospodárnější jízdu řadí převodovka při aktivované funkci v systému Audi drive select automaticky volnoběh, pokud řidič při rychlosti jízdy mezi 55 a 160 km/h uvolní pedál plynu.
Ke sportovním jízdním vlastnostem přispívá trvalý pohon všech kol quattro, který při rozdělování hnací síly za normálních provozních podmínek mírně upřednostňuje zadní nápravu. V případě potřeby je velká část hnací síly přenášena na nápravu s lepší trakcí. Funkce selektivního rozdělování točivého momentu na jednotlivá kola je aktivní na všech druzích povrchu. Při dynamickém průjezdu zatáčkou přibrzďuje softwarová funkce vnitřní kola. Vůz je tak mírně natočen do zatáčky. Během průjezdu zatáčkou se díky tomu vozidlo chová po delší dobu neutrálně při zachování stabilních, precizních a agilních jízdních vlastností.
 
Asistenční systémy
Nové Audi SQ5 přebírá širokou nabídku technicky vyspělých systémů modelové řady Audi Q5 také v oblasti asistenčních systémů.
Asistent pro předvídavou hospodárnou jízdu podporuje řidiče ve snaze o úsporu paliva cílenými pokyny k řízení. Adaptivní tempomat ACC (adaptive cruise control) včetně asistenta pro jízdu v dopravní koloně dokáže částečně převzít řízení při jízdě v popojíždějící koloně. Audi active lane assist usnadňuje jízdu v jízdním pruhu. Ukazatel vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla upozorní řidiče na překročení bezpečného odstupu.
Asistent pro sledování vozidel přijíždějících vzadu ze stran při couvání, funkce upozorňování na nebezpečí při vystupování, asistent pro vyhýbací manévry a asistent pro odbočování jsou dalšími novými příspěvky k ještě vyšší bezpečnosti v každodenním provozu. To samé platí pro systémy pre sense. Audi pre sense city je součástí sériové výbavy. Systém upozorňuje na chodce a vozidla a v rámci systémových limitů aktivuje automatické brzdění v nouzové situaci. Nabídku završují parkovací asistent, kamerové rozpoznávání dopravních značek a asistent pro sjíždění strmých svahů.
 
Informační a zábavní systémy a Audi connect
Na vrcholu nabídky informačních a zábavních systémů pro model SQ5 stojí MMI Navigation plus s MMI all-in-touch a 8,3“ displejem, který je k dispozici ve spojení s převodovkou tiptronic. Systém rozpoznává zadávání ručně psaných znaků i známá dotyková gesta z oblasti spotřební elektroniky, jako je například změna měřítka zobrazení, a poskytuje haptickou zpětnou vazbu při zadávání. Součástí systému je Audi connect, který připojí nový model Audi SQ5 k internetu prostřednictvím LTE. Audi connect umožňuje komfortní roaming v Evropě při využívání početných propojených služeb v oblasti informací a zábavy prostřednictvím pevně zabudované karty SIM – tzv. Audi connect SIM včetně paušálního datového tarifu. V případě potřeby lze pro hotspot WLAN objednat také datové balíčky, a to včetně roamingu v EU.
 
Interiér
Interiér v tmavých odstínech vítá řidiče a spolujezdce sériově dodávanými osvětlenými prahovými lištami, opatřenými exkluzivními logy S. Kontrastní prošívání na kůží obšitém volantu a sportovních sedadlech vytváří dynamicky elegantní atmosféru. Sportovní sedadla S čalouněná kombinací Alcantara/kůže mohou být alternativně dodána s ještě hodnotnějším čalouněním jemnou kůží Nappa s kosočtvercovým prošíváním a pneumatickou masážní funkcí. Ozdobné obložení z kartáčovaného hliníku se dodává sériově, na přání jsou k dispozici různá ozdobná obložení ze dřeva a exkluzivní lišta z uhlíkového kompozitu. Rychlé pokyny pro řazení převodovky tiptronic přenášejí pádla na volantu, která mají vzhled hliníku. Pedály a opěrka nohy jsou opatřeny kryty z ušlechtilé oceli.
Zadní sedadla plus jsou v novém modelu Audi SQ5 rozdělena na tři části. Na přání mohou být podélně posuvná a mít nastavitelný sklon opěradel. V závislosti na poloze zadních sedadel nabízí zavazadlový prostor základní objem 500 až 610 litrů. Sklopením opěradel zadních sedadel vzroste objem zavazadlového prostoru až na 1550 litrů.
 
Výbava
Rozsáhlá sériová výbava modelu SQ5 zahrnuje v Německu mimo jiné 20“ kola z lehké slitiny v hvězdicovitém designu s 5 dvojitými paprsky, světlomety LED a adaptivní tlumiče se specifickým nastavením S. Součástí sériové výbavy je rovněž trvalý pohon všech kol quattro, osmistupňová samočinná převodovka tiptronic, sportovní sedadla čalouněná kombinací Alcantara/kůže a tříramenný multifunkční volant obšitý kůží. Nové Audi SQ5 3.0 TFSI se začne v České republice prodávat v polovině roku 2017, jeho výrobu zajišťuje nově vybudovaný závod v Mexiku.
 
Poznámka redakce: pokud jste fanouškem auto moto novinek, prohlédněte si nový online magazín Nové automobily v ČR.

Autor: Autosystem.cz

Reklama X
<<

máme 27 let zkušenosti v obchodu s automobily

již více než 67 000 spokojených zákazníků