10 / 3 923

Vodíková Toyota Mirai je auto z budoucnosti


Toyota Mirai využívá vodík k výrobě elektřiny a produkuje pouze čistou vodu. Dá se předpokládat, že ekologové jsou z tohoto modelu nadšení a díky originálnímu designu nové Toyoty Mirai určitě nebudou sami.

Mirai vykazuje mimořádné ekologické parametry, unikátní design a tichý elektromotor s výkonem 114kW (155 k).

Technologická hybridní revoluce

Mirai staví na technologii palivových článků TFCS (Toyota Fuel Cell System), která kombinuje palivové články s hybridním pohonem. Součástí nové technologie je nová sada palivových článků FC Stack (vlastní technologie Toyoty) a vysokotlaké zásobníky na vodík.

Jak to funguje? Jaký je výkon?

Soustava TFCS je energeticky hospodárnější než spalovací motory a za jízdy neprodukuje žádné emise CO2, ani jiné škodlivé látky. Řidiči mohou dle tvrzení na oficiálním webu Toyoty očekávat stejnou úroveň pohodlí jako u vozů se zážehovým motorem, včetně velkorysé dojezdové vzdálenosti a tankování vodíkového paliva během pouhých tří minut.

Nová sada palivových článků Toyota FC Stack dosahuje nejvyššího výkonu 114 kW (155 k). Vykazuje přitom hustotu energie 3,1 kW/l na úrovni světové špičky (tj. 2,2x více než u předchozího modelu Toyota FCHV-adv nabízeného v režimu limitovaného pronájmu).

K co nejlepší jízdní stabilitě a cestovnímu pohodlí přispělo umístění klíčových komponent pohonu (vč. soustavy Toyota FC Stack a vysokotlakých zásobníků na vodík) uprostřed pod podlahou, což se odrazilo ve snížení těžiště a rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou.

Elektromotor s tichým chodem za všech otáček

Na mimořádně nízké hlučnosti se podepsal elektromotor s tichým chodem za všech otáček, ale i pečlivé utěsnění všech partií karoserie s ohledem na nižší aerodynamický hluk, anebo nasazení akusticky pohltivých a izolačních materiálů optimálně uspořádaných kolem kabiny, včetně použití zvukově izolačního čelního skla a skel dveří.

V režimu podpory brzdění (BS) se účinně využívá rekuperační brzdění a zlepšuje výkonnost brzdové soustavy v situacích, kdy si řidič přeje výrazněji zpomalit, např. v dlouhých sjezdech v horách.

Vodíková budoucnost

Potřeba hledání alternativ k fosilním palivům je zřejmá, zcela reálná a vozy Toyota nastupují na ekologickou vodíkovou cestu. Vodík je nejhojněji zastoupený prvek v celém vesmíru. Najdeme jej prakticky ve všem, od vody až po rostliny. Ukrývá dost energie na to, aby mohl dodávat energii našim domácnostem a budovám. A nyní je připraven sloužit i jako palivo v automobilovém průmyslu.

Vodík produkuje elektřinu k pohonu vozu a jedinou zplodinou je voda!

Když do Toyoty Mirai natankujete vodík, ukládá se do vysokotlakých zásobníků z uhlíkových vláken. Za jízdy se pak přes sací otvory v maskách chladiče na přídi vozu přivádí okolní vzduch do sady palivových článků, kam putuje i vodík z palivových zásobníků.

Zde jednotlivé prvky vstupují do chemické reakce, při které se produkuje elektřina k pohonu vozu. Když sešlápnete pedál akcelerátoru, tato elektřina ze sady palivových článků proudí do elektromotoru – a víte, co je jedinou zplodinou procesu v sadě palivových článků? Voda, která příhodně odchází přes výfuk.

Reklama X
<<

máme 33 let zkušenosti v obchodu s automobily

již více než 267 000 spokojených zákazníků