10 / 3 810

Přímé srovnání - hybrid Crossover Lexus UX versus hybridní SUV RX

2.11.2020 |  Štítky: Lexus | hybridní pohon

Na oslavu více než 15 let vedoucího postavení v oblasti hybridního pohonu s autonomním dobíjením nedávno Lexus ve svém nejmodernějším technickém centru a na zkušební dráze v belgickém Zaventemu podrobil crossover UX 250h s hybridním pohonem 4. generace přímému srovnání s prvním průkopnickým hybridním SUV Lexus RX 400h.

Hodnocení se ujal Herwig Daenens, odbornými znalostmi hybridních pohonů přispěl Raf Schuermans, starší technický manažer pro vyspělé pohonné jednotky ze společnosti Lexus Europe.

Jízdní dynamika

UX 250h nabízí jízdní chování podobné hatchbacku. Za prakticky dokonalých podmínek testovací dráhy v Zaventemu nabídlo prémiové SUV RX 400h pozoruhodně vytříbené jízdní schopnosti, reakce řízení i stabilitu v přímém směru. Herwig Daenens vysvětlil, že k vlastnostem UX 250h přispěla jedna konkrétní osoba: Akio Toyoda, tzv. jezdecký mistr Lexus, trvající na požadavku, aby každý nový Lexus přinášel ‚potěšení za volantem‘. Tento ctižádostivý cíl znamenal nutnost vytvořit novou a velmi tuhou platformu, díky níž se jízdní chování hybridního crossoveru může srovnávat s hatchbacky. 

Hybridní technologie

RX 400h využívá koordinované souhry benzínového motoru 3,3 litru V6 a elektromotorů na obou nápravách; jeho prostřednictvím se Lexus chopil iniciativy a stal se leaderem na poli alternativních hnacích ústrojí, když v brzké době uvedl celou řadu hybridních modelů Lexus s autonomním dobíjením. Za volantem RX 400h si Herwig Daenens připomněl, jak neuvěřitelně vyspělým vozem první luxusní hybrid vlastně byl a proč na trhu dosáhl takového úspěchu.

RX 400h na zkušební dráze i dnes demonstruje stejně hladkou jízdu a kultivovanost, jako když v roce 2005 opouštěl výrobní závod na ostrově Kjúšú. Na cestě od RX 400h k UX 250h proběhla pod kapotou hybridů Lexus nenápadná revoluce. Technologie dnes určitě není vyhrazena jen drahým vlajkovým modelům; hybridy se 4. generací hybridního pohonu Lexus s autonomním dobíjením, jako např. UX 250h a ES 300h, dosahují nižší spotřeby i emisí a současně umožňují absolvovat mnohem delší vzdálenost v čistě elektrickém režimu EV. Současně se výrazně posunuly parametry celkového výkonu, odezvy a jízdních kvalit.

V modelu RX 400h se představila hybridní převodovka ovládající elektrickou i mechanickou hnací sílu; konstruktéři nového UX 250h vynaložili maximum snahy o to, aby všechny prvky v jednotce 4. generace byly ještě menší a lehčí.  

Z hlediska pohonu jsou dnešním trendem městské crossovery s jen omezenými požadavky na jízdy mimo zpevněné cesty; UX 250h AWD proto disponuje mnohem menším a kompaktnějším zadním elektromotorem než relativně velká 50kW jednotka z RX 400h. Pohon všech kol E-FOUR pro UX 250h používá samostatný vyhrazený motorgenerátor s vysokým točivým momentem, začleněný do diferenciálu zadní nápravy. Při akceleraci, průjezdu zatáčkami nebo jízdě na kluzkém povrchu se výkon automaticky rozděluje mezi přední a zadní kola (v poměru od 100:0 až po 20:80) prostřednictvím stabilizačního systému VSC.

Design exteriéru

Od uvedení RX 400h proběhla u značky Lexus velká řada změn, v neposlední řadě i na poli designu.  První hybridy Lexus se tehdy pyšnily na míru navrženými koly, specifickou maskou chladiče a transparentním provedením zadních svítilen.

Nejnovější UX 250h zaparkované vedle průkopnického stájového kolegy zaujme výraznějším designem a mnohem sportovnějším postojem, který ještě akcentuje ostře vymodelovaná karoserie, charakteristická maska chladiče Lexus a LED světlomety se třemi zdroji s motivem písmene L. Zadní celistvé skupinové svítilny jsou nejen poutavé na pohled, ale i mimořádně aerodynamické.

Design interiéru a technologie

Po usazení za volant v prostorné kabině RX 400h na nás dýchne nevyvratitelný pocit luxusu a kultivovanosti tohoto SUV. Kožené čalounění, obklady po celé v kabině a všechny ovládací prvky vykazují dlouhou trvanlivost a stále vypadají jako nové. Pozoruhodný je i seznam výbavy RX 400h vč. technologií jako je např. vícezónová klimatizace, prémiový hudební systém Mark Levinson s 11 reproduktory nebo xenonové světlomety (HID), které by u prémiových vozů neurazily ani v dnešní době.

Nejvíce ze všeho však vyniká posun v oblasti technologií palubní komunikace. Majitelé UX 250h se dnes mohou těšit z inovací kdysi vyhrazených jen vlajkovým modelům, ať již jde o 10,3" displej multimediální soustavy s panoramatickým zobrazováním okolí vozu, extra velký head-up displej nebo systém prostorového ozvučení Mark Levinson Premium Surround Sound se 13 reproduktory. Patrně ze všeho nejvýznamnější je však skutečnost, že zatímco RX 400h byl prvním SUV se systémem integrovaného řízení dynamiky vozidla (VDIM), nové UX 250h přichází s průkopnickým bezpečnostním paketem Lexus Safety System+.

Reklama X
<<

máme 33 let zkušenosti v obchodu s automobily

již více než 267 000 spokojených zákazníků