10 / 3 923

Nová Toyota Yaris

16.10.2019 |  Štítky: Toyota | hybridní pohon

Zbrusu nová Toyota Yaris byla navržena jako odpověď na stále náročnější výzvy každodenního městského života.

Dnešní zájemci o malá vozidla patří v Evropě k těm nejnáročnějším, neboť zpravidla vedou hektický život v přeplněných městech, kde den co den čelí stále náročnějším situacím. Od svého automobilu očekávají stylové ztvárnění i praktičnost. Chtějí s ním snadno zaparkovat, požadují mrštnost v městských uličkách, ale i pohodlí na delších cestách. Očekávají vysokou úroveň bezpečnosti a co nejnižší provozní náklady. Kromě toho jim ještě nikdy tolik nezáleželo na životním prostředí, a tak hledají odpovídající řešení, která by zapadla do jejich životního stylu i okolního prostředí. A samozřejmě by to vše rádi dostali za přijatelnou cenu.

V reakci na tyto stále vyšší nároky je zde nový Yaris postavený na architektuře TNGA (Toyota‘s New Global Architecture), poprvé použité v kompaktním segmentu.

U nové Toyoty Yaris se poprvé uplatnila nová platforma GA-B a zároveň i nový tříválcový hybridní pohon 4. generace pro TNGA.

Uvedený koncept ještě doplňují vylepšené systémy aktivní i pasivní bezpečnosti s cílem vytvořit nejbezpečnější malý vůz světa.

PLATFORMA GA-B PRO STYLOVÝ DESIGN A CHYTŘE OBESTAVĚNÝ PROSTOR

Designovou koncepci vnější podoby nového Yarisu definují výrazy ‚zhuštěný a živý‘ – vždy připraven vyrazit na cestu a užít si to.

Svými ‚zhuštěnými‘ rozměry se odlišuje od konkurentů v této třídě, kde se nové vozy s každou další generací zvětšují. Toyota naopak Yaris zkrátila o 5 mm, ale současně prodloužila rozvor o 50 mm, což vozu propůjčuje potřebnou agilitu a manévrovací schopnosti v městském provozu a při parkování. Zůstal však zachován vnitřní prostor a vůz poskytuje pohodlný interiér – což jsou základy pro jeho „velký-malý“ charakter.

Díky platformě GA-B bylo možné vůz snížit o 40 mm, avšak prostor pro hlavu zůstal zachován, neboť celá posádka sedí o něco níže. K lepšímu výhledu řidiče směrem vpřed napomáhá i snížení kapoty. Rozšířením karoserie o 50 mm narostl vnitřní prostor vpředu i vzadu, přičemž širší rozchod předních i zadních kol se podepsal na nižším a širším postoji vozidla.

Design interiéru se drží zásady ‚méně je více‘; kabina tak řidiči i přednímu spolujezdci poskytuje velkorysý prostor. Z vysoce kvalitních materiálů jmenujme inovativní plstěnou povrchovou úpravu výplní dveří a přístrojový panel z měkčených materiálů (poprvé v rámci řady Yaris) k navození ještě vřelejší atmosféry v kabině.

Návrh kokpitu byl postaven na koncepci ‚ruce na volantu, oči na vozovce‘. Informace se řidiči přímo a srozumitelně předávají pomocí trojice vzájemně propojených zdrojů: centrální dotykové obrazovky systému Toyota Touch, multi-informačního TFT displeje v kapličce přístrojů a 10" barevného head-up displeje

KONSTRUKCE PLATFORMY GA-B PRO POTĚŠENÍ Z JÍZDY

Nyní v rámci vývoje nového Yarisu využívá Toyota přednosti TNGA a posouvá jízdní schopnosti tohoto malého vozu prvním nasazením TNGA v této třídě. Na ještě lepších jízdních vlastnostech nového Yarisu má v první řadě podíl nová platforma GA-B, která přináší sebejisté a přirozené reakce. Schopnosti vozu vyvolávají pocit jistoty za volantem; reakce na pokyny od řidiče jsou přirozené a precizní, což ještě umocňuje pocit z agilního charakteru vozu.

Spojení kompaktních rozměrů, nízké a široké siluety, dynamických kvalit platformy GA-B a vlastností hybridního pohonu čtvrté generace přineslo atraktivní a živý charakter, jenž má zásadní podíl na přitažlivosti nového Yarisu a jeho schopnosti získat si zákazníkovy emoce

Podobně jako u všech modelů postavených na platformě TNGA je těžiště nové Toyoty Yaris nízko (de facto asi o 15 mm níže než v případě současného modelu), a tak se vůz pyšní lepšími vlastnostmi z hlediska působení setrvačných sil. Podvozek kromě toho vykazuje rovnoměrnější rozložení hmotnosti, a to v podélném směru i napříč; to se odráží v menších náklonech karoserie, vyšší stabilitě při brzdění a zkrácení brzdné dráhy. Vyšší torzní tuhost samotné karoserie kromě toho přispívá k dobré ovladatelnosti, živému charakteru a stabilitě.

Platforma GA-B umožnila podstatný nárůst tuhosti karoserie, která je předpokladem pro stabilitu vozidla a jízdní pohodlí, společně s nižší úrovní hluku a vibrací.

NOVÉ POHONNÉ ÚSTROJÍ 1.5 HYBRID DYNAMIC FORCE – HBITĚJŠÍ REAKCE A NIŽŠÍ SPOTŘEBA

V rámci nejdůležitějšího pohonného ústrojí pro nový Yaris se poprvé představuje nová hybridní technologie čtvrté generace od Toyoty. Tento systém 1.5 Hybrid Dynamic Force je přímo odvozen od větších systémů 2,0 a 2,5 litru, které byly nasazeny v nových modelech Corolla, RAV4 a Camry.

Hybridní pohon zahrnuje nový benzínový tříválec 1.5 Dynamic Force s Atkinsonovým cyklem a proměnným časováním ventilů. Podobně jako u čtyřválců 2,0 a 2,5 litru těží z pečlivých úprav zaměřených na snížení vnitřního tření a mechanických ztrát, resp. maximální účinnost spalování. Uvedená jednotka dokonce vykazuje celosvětově nejrychlejší spalování, což napomáhá k vysokému točivému momentu za nízkých otáček i dobré spotřebě paliva. Kromě toho je vybavena vyvažovacím modulem, který pomáhá potlačovat hluk a vibrace motoru.

Díky tomu dosahuje termodynamické účinnosti 40 %, tedy vyšší než typické vznětové motory, a tak má o 20 % nižší spotřebu paliva a emise CO2 než stávající Yaris. Systémový výkon se zároveň zvýšil o 15 % a díky odladění přenosu výkonu vůz nabídne jistější a přirozenější reakce.

Hybridní převodovka byla zcela přepracována a nyní používá novou konstrukci se dvěma osami, která je kompaktnější. Výsledkem je převodové soukolí s nízkými ztrátami a menšími celkovými rozměry, přinášející lepší jízdní schopnosti a umožňující snadnou zástavbu do platformy GA-B nového Yarisu.

Uvedený systém rovněž používá novou a výkonnější lithium-iontovou hybridní baterii, která přispívá k dynamičtějšímu zrychlování vozidla. Nová baterie je nejen výkonnější, ale i o 27 % lehčí než hybridní baterie typu NiMH, kterou nahrazuje.

Nový Yaris se na vybraných trzích bude nabízet i s benzínovými tříválci 1,5 a 1,0 litru.

NOVÉ MĚŘÍTKO VYSPĚLÝCH SYSTÉMŮ NA PODPORU ŘÍZENÍ V SEGMENTU MALÝCH VOZŮ

Cílem konstruktérů nové Toyoty Yaris bylo vyvinout celosvětově nejbezpečnější malý vůz, nabízející v dané třídě nejlepší bezpečnostní parametry s významnými inovacemi systémů aktivní i pasivní bezpečnosti.

Z vyspělých systémů na podporu řízení jmenujme inteligentní adaptivní tempomat pro celý rozsah rychlostí nebo asistent pro udržení v jízdním pruhu, tedy systémy představené i v nedávno uvedených modelech Toyota (např. Corolla). Všechny tyto prvky najdeme již v základní výbavě každého nového Yarisu.

Reklama X
<<

máme 33 let zkušenosti v obchodu s automobily

již více než 267 000 spokojených zákazníků