10 / 3 779

Luxus a hospodárnost: Audi A8 L 60 TFSI e quattro

18.10.2019 |  Štítky: Audi | hybridní pohon | SUV

Audi poprvé nabízí svým zákazníkům v luxusním segmentu elektrickou jízdu, kterou si mohou užívat v novém modelu A8 L 60 TFSI e quattro.

Kombinace externě nabíjitelného hybridního pohonu s inteligentní řídicí jednotkou umožňuje překonávat trasy dlouhé až 46 kilometrů výhradně elektricky. Velkou část každodenních jízd lze díky tomu absolvovat s nulovými emisemi v téměř nehlučném interiéru. Zárukou pozoruhodné jízdní dynamiky je nejvyšší výkon hybridní soustavy 330 kW (449 k) a maximální točivý moment 700 N.m.

A8 L 60 TFSI e quattro přesvědčí svým mnohostranným charakterem, který umožňuje téměř nehlučnou jízdu s nulovými lokálními emisemi po městě, podmanivou sportovní jízdu na silnicích mimo město i rychlé, komfortní a bezpečné cestování na dlouhé vzdálenosti. Audi tímto modelem přináší externě nabíjitelný hybridní pohon do luxusního segmentu a důsledně pokračuje v realizaci své elektrifikační strategie. Nový model bude na evropské trhy uveden na podzim, a to v karosářské verzi A8 L s prodlouženým rozvorem a vnější délkou 5,30 metru. O několik týdnů později nabídku rozšíří externě nabíjitelný hybridní model A8 s normálním rozvorem. Spolu s tímto modelem se v České republice do konce letošního roku zahájí také prodej dalších hybridních modelů Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro a SUV Q5 50 TFSI e quattro a Q5 55 TFSI e quattro.

Síla dvou srdcí: hospodárný spalovací motor a výkonný elektromotor

Jedním ze dvou zdrojů hnací síly v modelu A8 L 60 TFSI e quattro je šestiválec 3.0 TFSI. Turbodmychadlem přeplňovaný motor V6 s přímým vstřikováním benzinu a filtrem pevných částic poskytuje nejvyšší výkon 250 kW (340 k) a maximální točivý moment 500 N.m. Druhým zdrojem hnací síly je synchronní elektromotor s permanentním magnetem, jehož nejvyšší výkon je 100 kW a maximální točivý moment 350 N.m. Elektromotor je společně se spojkou uložen ve skříni osmistupňové samočinné převodovky tiptronic, z níž je hnací síla přenášena na vozovku prostřednictvím trvalého pohonu všech kol quattro.

Výkonová elektronika přeměňuje stejnosměrný proud z vysokonapěťové sady akumulátorů na střídavý proud pro elektromotor. Elektromotor vykonává při rekuperaci funkci generátoru, který nabíjí stejnosměrným proudem sadu lithium-iontových akumulátorů. Ta je uložena pod podlahou zavazadlového prostoru a sestavena ze 104 akumulátorových článků v tenkých fóliových pouzdrech, rozdělených do osmi modulů. Kapacita vysokonapěťové sady akumulátorů (385 V) je 14,1 kWh. Okruh pro chlazení akumulátorových článků je propojen s oběhem chladiva klimatizace a s nízkoteplotním chladicím okruhem, jehož součástí je také elektromotor a výkonová elektronika. Energetickou hospodárnost zvyšuje také spolupráce standardně dodávané čtyřzónové komfortní automatické klimatizace s tepelným čerpadlem, které využívá odpadní teplo vysokonapěťových komponentů.

Audi A8 L 60 TFSI e quattro disponuje nejvyšším výkonem hybridní soustavy 330 kW (449 k) a maximálním točivým momentem 700 N.m. Tak vysoký točivý moment je k dispozici již při 1250 1/min, tedy jen mírně nad úrovní volnoběžných otáček. Pokud oba motory vzájemně spolupracují, zrychlí vlajkovou loď bez zaváhání z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy. Externě nabíjitelný model A8 spotřebuje 2,5 litru paliva na 100 kilometrů. Audi A8 L 60 TFSI e quattro může jet s elektrickým pohonem rychlostí až 135 km/h, dojezd v elektrickém režimu je až 46 kilometrů dle metodiky WLTP.

Inteligentní jízdní režimy a zdokonalený předvídavý asistent pro hospodárnou jízdu

Provozní strategie externě nabíjitelného hybridního pohonu je koncipována tak, aby mohl řidič modelu A8 absolvovat velkou část každodenních jízd s elektrickým pohonem. Softwarové tlačítko „EV“ ve spodní části obou displejů MMI mu dává možnost kdykoli rozhodnout o tom, zda a jak má spolupráce obou motorů probíhat.  Luxusní limuzína s externě nabíjitelným hybridním pohonem se vždy rozjíždí v režimu „EV“, tedy pouze s elektrickým pohonem. Spalovací motor je spuštěn až poté, co řidič sešlápne pedál plynu pod bod většího odporu, jehož poloha je variabilní v závislosti na aktuálně dostupném výkonu elektrického pohonu.

Režim „Hybrid“ poskytuje dva provozní módy: „Auto“ a „Hold“. V módu „Auto“ se automaticky aktivuje prediktivní provozní strategie, jakmile řidič spustí funkci navigace do cíle. Mód „Hold“ je podřízen jiné strategii. Systém udržuje s minimálními odchylkami aktuální stav nabití akumulátorů, a to rekuperací kinetické energie a nabíjením pomocí spalovacího motoru 3.0 TFSI.

Elektromotor zajišťuje všechna mírná až středně intenzivní zpomalování. Při intenzivnějším zpomalování dochází k zapojení hydraulické brzdové soustavy. Díky pečlivému nastavení systému jsou přechody mezi „elektrickým“ a „hydraulickým“ brzděním téměř neznatelné.

Je-li aktivní adaptivní tempomat ACC (adaptive cruise control), podporuje PEA řidiče nejen při zpomalování, ale také při hospodárném zrychlování. Pokud je ACC vypnuté, dostává řidič pokyny, kdy je smysluplné „dát nohu z plynu“. Řidič přitom cítí impulz v aktivním pedálu plynu a vidí příslušná zobrazení na digitálním panelu sdružených přístrojů Audi virtual cockpit (sériová výbava) a průhledovém displeji (výbava na přání). Důvody pro snížení rychlosti jízdy vysvětlují dodatečné symboly, například křižovatky, začátku obce nebo vpředu jedoucího vozidla.

Na panelu sdružených přístrojů Audi virtual cockpit a na displeji standardně dodávaného ovládacího systému MMI touch response si může řidič nechat zobrazovat mnoho informací o elektrické jízdě – ukazatel výkonu elektromotoru, dojezd a aktuální energetické toky v hybridní soustavě. Ukazatel elektrického výkonu poskytuje jako ústřední prvek informace mimo jiné o maximálním elektrickém výkonu nebo rekuperaci při brzdění motorem, resp. konvenční brzdovou soustavou.

Kromě softwarového tlačítka „EV“ disponuje řidič modelu A8 L 60 TFSI e quattro ještě jednou možností, jak ovlivnit charakter jízdy, a tou je systém Audi drive select. Výběrem režimů „comfort“, „efficiency“, „auto“ a „dynamic“ může měnit nastavení pohonu, podvozku se vzduchovým odpružením a řízení.

Komfortní nabíjení doma i na cestách

Součástí standardní výbavy velké externě nabíjitelné hybridní luxusní limuzíny je tzv. kabel Mode 3 pro veřejné nabíjecí stanice a kompaktní nabíjecí systém Audi, tvořený kabely pro jednofázové nebo třífázové elektrické zásuvky a ovládací jednotkou. Ze zásuvky s napětím 400 V a proudem 16 ampérů dojde ke kompletnímu nabití akumulátorů za dvě a půl hodiny. Z jednofázové elektrické zásuvky (230 V/10 A) se zcela vybitá sada vysokonapěťových akumulátorů nabije výkonem 2,3 kW na 100 procent za cca šest a půl hodiny.

Řízení nabíjecího procesu a klimatizování interiéru před jízdou z pohovky pomocí aplikace myAudi App

Majitel modelu Audi A8 L 60 TFSI e quattro může prostřednictvím aplikace myAudi App využívat na svém chytrém telefonu služby z nabídky Audi connect.  Navíc může zjišťovat stav nabití akumulátorů a dojezd, spustit nabíjecí proces, naprogramovat časovač nabíjení nebo nahlížet do statistik nabíjení a spotřeby. Nabíjecí stanice jsou zobrazovány jak v aplikaci myAudi App, tak i na displeji sériově dodávaného systému MMI Navigation plus. Další funkcí externě nabíjitelného hybridního modelu A8 je klimatizování interiéru před jízdou, vyhřívání volantu, sedadel, vnějších zpětných zrcátek a předního i zadního okna, odvětrávání sedadel

Specifické stylistické detaily a velmi moderní výbava

Nejvýraznějším rozpoznávacím prvkem luxusní limuzíny s externě nabíjitelným hybridním pohonem je světelný design, inspirovaný elektromobilem Audi e-tron. Na vnějších okrajích bočních otvorů pro přívod vzduchu v předním nárazníku se nachází pět horizontálních segmentů pro denní svícení, které tvoří charakteristický světelný design. Přední nárazník navíc zdobí chromovaná lišta, chromovanými prvky jsou opatřeny také kliky dveří. Záď je odlišena širokým difuzorem včetně chromované ozdobné lišty. Audi A8 L 60 TFSI e quattro je standardně vybaveno exkluzivními 19“ koly z lehké slitiny.

Velkoryse koncipovaný interiér modelu Audi A8 L 60 TFSI e quattro vítá cestující uvolněnou atmosférou luxusního salonku. Možnosti výbavy jsou téměř neomezené. Více než 30 asistenčních systémů, které Audi nabízí pro hybridní limuzínu s možností vnějšího nabíjení, je rozděleno do paketů „City“ a „Tour“. Nabídka osvětlovacích systémů sahá až po světlomety HD Matrix LED s laserovými světly Audi a zadními svítilnami OLED.

Audi A8 L 60 TFSI e quattro bude na český trh uvedeno v závěru letošního roku, cena ještě nebyla stanovena.

Reklama X
<<

máme 33 let zkušenosti v obchodu s automobily

již více než 267 000 spokojených zákazníků