10 / 4 140 další
Lexus RZ 450e - nový elektrický model
Novinky > Lexus RZ 450e - nový elektrický model
Lexus RZ 450e je zbrusu nové čistě elektrické SUV s akumulátorovým pohonem. Je vůbec prvním modelem této značky vyvinutým od základu jako elektromobil. Nejde o vozidlo, které pouze nahrazuje konvenční motor alternativní jednotkou na elektřinu. Jeho smyslem je využít nové technologie dle filozofie Lexus Electrified.
Model RZ s nulovými emisemi je dalším krokem značky Lexus na cestě k uhlíkové neutralitě a rozvoji společnosti trvale udržitelné mobility. Konstruktéři se zde nezaměřují pouze na jízdní schopnosti a další provozní parametry – klíčový je celý životní cyklus, od dodávek dílů přes výrobu a vlastnictví vozidla až po jeho likvidaci na konci životnosti. Závod Lexus Motomachi, kde se RZ bude vyrábět, již do výrobních procesů začlenil nové způsoby práce za účelem zredukování emisí na minimum.
RZ je dalším krokem v rámci naplňování širší strategie Lexus do roku 2030 dodávat na trhy západní a střední Evropy výhradně bateriové elektromobily. Nový model si čeští zákazníci budou moci rezervovat a objednávat ve druhé polovině roku 2022. Dodávky prvních vozů jsou pak naplánovány na konec roku 2022.
Lexus využil volnější pole působnosti poskytované bateriovou technologií k vytvoření vozu, jenž se výrazně odlišuje od tradičních automobilů a je ukázkou „Nové kapitoly“ designu Lexus. Stylistické ztvárnění sází na jedinečný vzhled a proporce vyplývající z dynamických schopností tohoto vozu. Designovou koncepcí je v tomto případě „hladký E-pohyb“ s cílem vyjádřit dynamický charakter elektromobilu a odpovídající akceleraci. Výsledkem je nová jednoduchá forma zachycující samotnou podstatu technologického vývoje, funkčnosti a jízdních schopností.
Z tvarování čelní partie je okamžitě zřejmá příslušnost RZ ke kategorii bateriových elektromobilů. Vzhledem k absenci spalovacího motoru je kapota nižší a současně se zmenšily otvory přívodu vzduchu. Vozy Lexus již desítku let charakterizuje vřetenovitá maska chladiče, avšak u modelu RZ se tvar vřetene roztáhl do další dimenze a namísto masky je aplikován na celou karoserii vozu. Vzhled je zvýrazněn povrchovou úpravou: plocha, kterou obvykle zaujímá mřížka chladiče, je lakována v barvě karoserie, zatímco plošky po obou stranách jsou černé. Díky větší svobodě návrhářů bylo možné použít o něco mohutnější tvary předních blatníků. Efekt se ještě zvyšuje novým volitelným dvoubarevným lakováním karoserie, kde je kontrastní černá plocha střechy protažena až po kapotu.
S vřetenovitou karoserií jsou sladěny i jednotky světlometů nových tvarů. Ultra štíhlá světla poukazují na motiv písmene „L“ u světel denního svícení, zatímco hlavní světlomety a ukazatele směru jsou zde záměrně upozaděny. Boční profil vrcholí směrem k zádi v podobě hladké siluety. Z ostrého pojetí přední partie je zřejmá síla a dynamika, zatímco zhuštěná zadní část stvrzuje kvality SUV ve smyslu pohodlného vnitřního prostoru a spolehlivých jízdních schopností.
Design pak upevňuje dlouhý rozvor 2 850 mm s důrazem na nízké těžiště a vynikající rozložení hmotnosti. Kola vozu – standardně 18", resp. 20" u vyšší výbavové linie – jsou vytlačena až do samotných rohů karoserie.
Ohledně dynamiky RZ bylo primárním cílem vývojářů zachovat typický jízdní projev Lexus a současně posílit klíčové charakteristiky vozidla – „tři C“ (Confidence – sebejistotu, Control – ovladatelnost a Comfort – pohodlí) za všech jízdních situací. Krom toho byly maximálně zdůrazněny další přínosy vyplývající z bateriového pohonu, jako je blesková odezva a vysoká přesnost.
Elektrický pohon vozu je tišší, ale právě kvůli tichému chodu posádka intenzivněji vnímá jakýkoli hluk přicházející od vozovky nebo pronikající z okolí vozidla. Konstruktéři a návrháři RZ se proto snažili zajistit přiměřeně tiché a poklidné prostředí kabiny s uplatněním třífázové strategie: snížení produkovaného hluku; zamezení vnějšímu hluku v pronikání do kabiny; a speciální zaměření na hluk vnímaný na zadních sedadlech. RZ používá lithium-iontovou baterii sestávající z 96 článků o celkové kapacitě 71,4 kWh. Celá baterie je umístěna pod kabinou a tvoří nedílnou součást podvozku. Její poloha rovněž přispívá k nízkému těžišti vozu.
Klíčovým aspektem byla životnost baterie, konkrétně předpokládané výkonové parametry po 10 letech používání. Lexus očekává, že v uvedeném časovém horizontu si baterie RZ zachová přes 90 % původní kapacity. Za tímto účelem aplikoval řadu opatření k zajištění kvality a technických parametrů s využitím dlouholetých zkušeností značky Lexus s technologiemi energetického managementu baterií. Podrobnější údaje o dojezdu vozidla a dobách nabíjení budou oznámeny v pozdějším termínu, nicméně Lexus očekává, že RZ bude v kombinovaném cyklu WLTP vykazovat dojezd přes 400 km.
Lexus RZ je prvním sériovým modelem, který používá nový systém pohonu DIRECT4 spolupracující se dvěma elektrickými nápravami e-Axle. Jde o exkluzivní technologii inteligentního pohonu Lexus, která neustále vyvažuje záběrové schopnosti všech čtyř kol s cílem automaticky a zcela hladce rozdělovat hnací sílu na jednotlivá kola. Výsledkem je pak suverénní a stabilní ovládání s intuitivní ovladatelností pro intenzivní pocit propojení mezi řidičem a strojem. DIRECT4 pomocí senzorů jednotky ECU získává nejrůznější údaje (např. rychlost vozidla, úhel natočení kol nebo síly příčného zrychlení), které vyhodnocuje a následně na ně reaguje. Na základě těchto vstupů vypočítává a přivádí na jednotlivé nápravy e-Axle odpovídající hnací moment ve prospěch maximální přilnavosti a držení stopy. Poměr mezi velikostí hnacího momentu přiváděného na přední/zadní nápravu lze v řádu milisekund měnit od 0 do 100 a naopak – rychleji než u kteréhokoli mechanického systému.
Kokpit RZ je výsledkem dalšího vývoje návrhářské koncepce Tazuna. Ta se zaměřuje na sladění polohy řidiče za volantem a přesného uspořádání všech ukazatelů, ovládacích prvků a displejů tak, aby ve výsledku byly k ovládání vozidla zapotřebí jen minimální pohyby rukou či odklánění zraku. Uvedená zásada se inspiruje drobnými korekcemi otěží, jejichž prostřednictvím jezdec ovládá koně – což je význam pojmu „Tazuna“ v japonštině. Přínosy návrhářské koncepce naplno vyplývají na povrch s uvedením volitelného ovladače One Motion Grip.
Změnilo se uspořádání ukazatelů head-up displeje a 14" displeje multimediální soustavy a současně se přístrojový panel posunul o něco níže pro lepší výhled řidiče směrem vpřed. Návrháři rovněž promítli jízdní schopnosti elektromobilu do čistého a minimalistického vzhledu s menším počtem prvků a dekorů při současném použití vysoce kvalitních materiálů. Součástí středového panelu je nový kruhový ovladač elektronického řazení, odrážející celkovou jednoduchost designu.
Kabina je koncipována jako odlehčený otevřený prostor, jehož atmosféru vylepšuje difuzní osvětlení se širokou škálou volitelných barev podle momentální nálady. Lexus dále vytvořil nový efekt osvětlení „In-ei“ s různými účinky obrazců světel a stínů ve výplních dveří.
Volitelné panoramatické střešní okno znásobuje pocit otevřeného prostoru v kabině vozu. Sklo je opatřeno povrchovou vrstvou na ochranu před přehříváním slunečními paprsky, která odráží infračervené záření a potlačuje zářivé teplo za slunečných dnů, ale současně pomáhá udržovat teplo v kabině za chladného počasí. Střecha je dále vybavena funkcí elektrického stmívání, která pouhým dotykem v mžiku promění sklo v neprůhledné, a zabrání tak pronikání přímého sluneční světla.
RZ je vybaveno zbrusu novou multimediální platformou Lexus Link s rychlejším a intuitivnějším ovládáním i rozšířenými funkcemi konektivity, efektivního plánování tras a poskytování informací. Součástí systému, jenž se poprvé představil v novém modelu Lexus NX, je navigace na bázi cloudu s nepřetržitými aktualizacemi dopravních informací, která informuje u dopravních událostech, nehodách i stavu vozovky. Funkce rozpoznávání hlasu dokáže interpretovat požadavky v přirozeném jazyce a rozpoznává příkazy i při výskytu šumu na pozadí. Kromě toho je zde nový palubní asistent „Hey Lexus“. K připojení chytrých telefonů slouží podpora Apple CarPlay a Android Auto.
RZ využívá vyspělé prvky aktivní bezpečnosti a systémy na podporu řízení obsažené v nejnovějším paketu Lexus Safety System+ třetí generace s aktualizovanými (nebo novými) funkcemi a širším rozsahem detekce dopravních rizik. Z novinek představených v novém RZ jmenujme Proaktivní jízdní asistent se zásahy do řízení a nový systém pro rozpoznávání známek únavy nebo nepozornosti řidiče. Proaktivní jízdní asistent pomocí přední kamery určuje úhel zatáčky a následně upravuje řízení při nájezdu do zatáčky i vlastním zatáčení.