10 / 3 779

Hyundai NEXO a Kona Electric zvládnou i extrémní podmínky u severního polárního kruhu

20.3.2018 |  Štítky: Hyundai | elektromobily

Extrémní zima může negativně ovlivňovat různé funkce elektrifikovaných vozidel, jako je schopnost spuštění vozidla, řízení chladicí soustavy elektrického poháněcího ústrojí, topení a ventilaci a maximalizaci dojezdu.

Zimní testy vozidel značky Hyundai se zaměřily na dvě prominentní elektrifikovaná vozidla, elektromobil Hyundai NEXO s palivovými články (FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle) a zcela nový model Kona Electric.

Předchozí generace FCEV stála před velkou technickou výzvou, pokud měla být spuštěna při teplotách v rozmezí od -10 °C do -20 °C. Inženýři značky Hyundai k překonání tohoto technického problému zkonstruovali nový komponent pro vyhřívání sady palivových článků modelu NEXO v mrazivých podmínkách. Díky chytré strategii řízení optimální teploty lze Hyundai NEXO spustit i při -30 °C, což je srovnatelné s vozidly poháněnými všemi druhy spalovacího motoru.

Další technickou výzvou, s níž se musejí vozidla FCEV obvykle potýkat, je tvorba ledu v sadě palivových článků po vypnutí vozidla, protože voda je jediným vedlejším produktem při výrobě elektrické energie z vodíku. Hyundai tento problém vyřešil ventilátorem, připevněným k sadě palivových článků. Zapnutím ventilátoru po vypnutí vozidla NEXO dojde k odstranění vody dřív, než by došlo k jejímu zmrznutí.

Hlavním cílem zimních testů elektromobilů, napájených z akumulátorů, je dosáhnout co nejefektivnějšího využívání elektrické energie. Kona Electric maximalizuje dojezd chytrými konstrukčními řešeními, která minimalizují spotřebu elektrické energie topením, ventilační soustavou a klimatizací.

Mezi výjimečná technická řešení topné, ventilační a klimatizační soustavy elektromobilu Kona Electric patří nové tepelné čerpadlo s vysokou účinností, chytré řízení přívodu vzduchu, individuální ventilace (pouze pro řidiče) a ventilační soustava s funkcí pro navození požadované teploty v interiéru před zahájením jízdy.

Systém tepelného čerpadla modelu Kona Electric využívá přebytečné teplo vyzařované elektrickými komponenty ke zvýšení účinnosti systémů topení a ventilace. Tepelné čerpadlo minimalizuje spotřebu elektrické energie z akumulátorů, čímž přispívá k prodloužení celkového dojezdu modelu Kona Electric v zimě.

Systém chytrého řízení přívodu vzduchu ve výbavě modelu Kona Electric využívá ohřátý vzduch regulací množství vzduchu, přiváděného do interiéru a odváděného ven z vozidla. Topná a ventilační soustava dokáže lepší regulací proudění vzduchu uvnitř vozidla vyhřívat interiér efektivněji, čímž minimalizuje intenzitu topení během zimního provozu.

Systém individuální ventilace modelu Kona Electric kompletně vypíná topení a ventilaci prostoru pro nohy a ventilaci přístrojové desky na straně spolujezdce vpředu, pokud řidič jede ve svém voze sám. Systém se aktivuje tlačítkem „driver only“ (pouze řidič) na přístrojové desce.

Ventilační soustava s funkcí pro navození požadované teploty v interiéru před zahájením jízdy umožňuje u elektromobilu Kona Electric, připojeného k elektrické síti, využívat elektrickou energii ze sítě k vyhřátí nebo ochlazení interiéru před zahájením jízdy. Majitelé si mohou naprogramovat zahájení činnosti funkce vyhřátí nebo ochlazení interiéru svého vozidla před zahájením jízdy.

NEXO je prvním specializovaným SUV s pohonem na vodík a představuje vrchol nabídky ekologických vozidel Hyundai. NEXO se může pochlubit nejdelším dojezdem v segmentech vozidel s palivovými články a elektromobilů. Na jednu náplň palivových nádrží ujede přibližně 800 km (v kombinovaném režimu EU).

Model Kona Electric je nabízen ve dvou verzích s odlišnou kapacitou akumulátorů. Varianta s prodlouženým dojezdem disponuje sadou akumulátorů o kapacitě 64 kWh, s níž ujede na jedno nabití až 482 km, zatímco základní verze se sadou akumulátorů o kapacitě 39,2 kWh překoná na jedno nabití vzdálenost až 312 km (podle metodiky WLTP).

Reklama X
<<

máme 33 let zkušenosti v obchodu s automobily

již více než 267 000 spokojených zákazníků