10 / 3 923

Audi Sport slaví 25 let modelů Audi RS

15.7.2019 |  Štítky: Audi | RS | sportovní vozy | SUV

Před 25 lety byl na trh uveden model Audi RS 2 Avant, jímž začala velmi úspěšná kariéra modelů Audi RS.

Modely Audi RS jsou mimořádně fascinující díky úzkému spojení se světem motoristického sportu a exkluzivitě. 

Označení „RS“ je u Audi symbolem filozofie, která usiluje o nejvyšší výkony a dokonalost. „Každý model RS vyjadřuje vášeň, s níž vyvíjíme naše supersportovní automobily,“ říká Oliver Hoffmann, generální ředitel společnosti Audi Sport GmbH. „Pro naše zákazníky jsou modely RS již 25 let spolehlivými partnery v každodenním provozu. Za jejich volantem prožívají ryzí emoce a nejvyšší možné potěšení z jízdy.“

RS 2 Avant až RS 4 Cabriolet: dynamika na základě tradice
Modely RS strhují na sebe pozornost již čtvrt století a z jejich pozoruhodné historie stojí za zmínku především následujících pět mimořádných milníků.

První kapitolu příběhu RS napsalo v roce 1994 Audi RS 2 Avant. Společnost tímto modelem založila segment dynamických supersportovních kombi. Pohon quattro se samosvorným mezinápravovým diferenciálem, který se již osvědčil v motoristickém sportu na okruzích i v rallye, umožňoval dokonalý přenos vysokého výkonu na vozovku.

Novou dimenzi výkonu do střední třídy přineslo v roce 1999 Audi RS 4 Avant na základě tehdejšího modelu S4. Již tak velmi výkonnému motoru dodali motoráři tehdejší společnosti quattro GmbH pro použití v modelu RS 4 ještě více výkonu a točivého momentu.

V roce 2005 následovala druhá generace modelu RS 4. Tato generace se vyznačovala mnoha inovacemi, z nichž mnohé měly svůj původ v motoristickém sportu. Opravdu výjimečným byl například motor V8 s nejvyšším výkonem 309 kW (420 k). Poprvé byla u něj realizována kombinace přímého vstřikování benzinu a vysokootáčkového konceptu. Technika FSI pozoruhodným způsobem prokázala svou výkonnost již v tehdejším prototypu R8, který zvítězil v Le Mans. V roce 2007 nalezl tento agregát uplatnění také v první generaci modelu Audi R8. Podvozek nabízel nejnovější generaci trvalého pohonu všech kol quattro a systém tlumičů Dynamic Ride Control, který byl poprvé použit v roce 2002 v modelu RS 6

V roce 2008 byl představen RS 6 Avant, sportovní vůz v „obleku“ nenápadného manažerského kombi. RS 6 Avant zaujal pozici na vrcholu svého segmentu díky zcela nově vyvinutému agregátu V10 s přímým vstřikováním FSI, přeplňováním dvěma turbodmychadly a mazací soustavou se suchou klikovou skříní jako v motoristickém sportu. V10 s nejvyšším výkonem 426 kW (580 k) a maximálním točivým momentem 650 N.m poskytoval impozantní hnací sílu, kterou přenášel na vozovku trvalý pohon všech kol quattro. RS 6 Avant byl do té doby nejvýkonnějším sériově vyráběným modelem Audi. 

V roce 2011 přenesl pětiválcový RS 3 Sportback filozofii RS do kompaktní třídy. V roce 2013 zpřístupnil další tržní segment model RS Q3 – jako první kompaktní SUV. Stejně jako v modelech TT RS a RS 3 byl zdrojem hnací síly pětiválec 2,5 litru, uložený napříč. 

Modely RS mají pod kapotou mimořádné agregáty, přeplňované turbodmychadlem. Skvělým příkladem je podmanivý pětiválec, který má u značky s logem čtyř kruhů dlouhou tradici. Pětiválce poháněly v 80. letech na stupně vítězů soutěžní vozy i cestovní závodní vozy a poskytovaly náskok před konkurencí sériově vyráběným modelům Audi. 

Exkluzivní je také inovativní systém řízení tlumičů Dynamic Ride Control pro modely s podélně uloženým motorem. Tato průkopnická inovace byla poprvé použita v roce 2002 v modelu RS 6. Integrovaný systém kompenzace podélného a příčného naklánění karoserie je tvořen speciální soustavou tlumičů, která působí proti pohybům karoserie bez prodlevy a bez použití elektroniky. Při změně směru jízdy a průjezdu zatáčkou se charakteristika tlumičů mění tak, aby došlo k výraznému zmenšení pohybů karoserie vozidla kolem podélné i příčné osy. 

25 let RS – výstava v komplexu Audi Forum Neckarsulm
V komplexu Audi Forum Neckarsulm byla 12. července 2019 u příležitosti jubilea otevřena výstava. Kromě známých sériově vyráběných modelů je na ní prezentováno celkem 14 opravdových rarit RS. Mezi nimi je i závodní vůz Audi TT RS z roku 2011, vyvinutý pro tovární nasazení na Nürburgringu, v sezoně 2013 vítězný závodní cestovní vůz RS 5 DTM a prototyp Audi RS 8, který nebyl uveden do výroby. Výstava kromě toho ukazuje také vůz RS 4 Limuzína, který obdržel mimořádně exkluzivní lakování, jehož autorem je brazilský pop-artový umělec Romero Britto.

Dodnes představila společnost Audi Sport GmbH, dříve quattro GmbH, celkem 25 modelů RS. V roce 2019 je bude následovat dalších šest nových produktů, z toho dva zcela nové modely RS.

Reklama X
<<

máme 33 let zkušenosti v obchodu s automobily

již více než 267 000 spokojených zákazníků