10 / 3 744

Za volantem bezpečnostního vozu

28.10.2017 |  Štítky: Seat



Cristian Siso a Nicola Cursi usedají za volanty bezpečnostních vozů v mistrovství světa superbiků (MOTUL FIM Superbike World Championship). Oba fanoušci motorismu, kteří jsou také výborní řidiči, vzájemně spolupracují již čtyři roky: „Na závodním okruhu jsme jako oči vedení závodu,“ říká Nicola během příprav na své nasazení na francouzském závodním okruhu Magny-Cours. „Deset měsíců v roce strávíme cestováním, takže spíš než práce je to pro nás životní styl,“ dodává Cristian.
 
Čtyři kola vidí více než dvě:
Dva bezpečnostní vozy SEAT Leon CUPRA vyjíždějí před každým závodem na závodní okruh jako první. Jejich odpovědností je ověřit optimální stav povrchu závodního okruhu, na němž budou motocykly závodit: „Někdy se z pneumatik odírají kousky pryže. Pokud zůstanou na závodním okruhu, mohly by znamenat nebezpečí pro jezdce,“ říkají oba jezdci.
 
Traťoví komisaři, na svá místa:
Před tím, než motocykly vjedou na závodní okruh, absolvují řidiči bezpečnostních vozů také jedno rychlé kolo, aby zkontrolovali, že jsou traťoví komisaři na správných místech, což je nezbytný předpoklad k tomu, aby mohl začít závod.
 
„Vůz 1 volá vůz 2“:
Když jsou motocykly na závodním okruhu, druhý bezpečnostní vůz je při zahřívacím kole následuje a bezpečností vůz 1 je doprovází v rychlém kole. „Ve vozidlech je vždy lékař pro případ nehody,“ ujišťuje Cursi.
 
Otázka sekund:
SEAT Leon CUPRA je sériově vyráběným modelem, který je schopen zrychlit z 0 na 100 km/h za necelých pět sekund. „Motocykly jsou velmi rychlé, takže potřebujeme, aby i vůz, který řídíme, byl výkonný a měl dobrou akceleraci,“ vysvětluje Siso. Tento vůz navíc dokáže jet na závodním okruhu rychlostí až 250 km/h.
 
Až 600 km během jednoho závodu:
Kontrola stavu závodního okruhu, zajišťování měření času nebo absolvování zahřívacích kol – všechny tyto úkoly znamenají, že oba bezpečnostní vozy mohou ujet při zajišťování bezpečnosti závodu vzdálenost až 600 km. „A to jen v případě, že nemusíme zasahovat na závodním okruhu během závodu, což se naštěstí v letošní sezoně dosud ještě nestalo,“ dodává Cristian Siso.
 
13 závodů na čtyřech kontinentech:
Motocyklové závody se konají často v extrémních podmínkách. V Thajsku je vlhkost vzduchu 90 %, v Kataru panuje horko s teplotou 45 °C, závod ve Francii se jede za deště na mokrém povrchu. Vozy „se musí přizpůsobit všem možným povětrnostním podmínkám. To je zásadní, abychom zaručili naši bezpečnost i bezpečnost jezdců na motocyklech,“ poznamenává Cursi, řidič druhého vozidla.
 
Soustředění a nervy z oceli:
Přibližně v pátém nebo šestém kole, když je jasné, že závod začal, zůstává Nicolův i Cristianův vůz v pohotovosti mimo závodní okruh a oba řidiči bedlivě sledují vývoj závodu. „Zasahujeme pouze v případě nehody nebo jiné nebezpečné události. Závod se přeruší, a pak je znovu odstartován.“ Siso říká, že pro rychlý zásah v případě potřeby je nezbytné „soustředění a preciznost“.
 
Životní styl:
Oba řidiči cestují po celém světě 10 měsíců v roce a jejich práce se pro ně stala životním stylem. „Je to práce, kterou musíte milovat, protože vyžaduje tolik času,“ vysvětluje Siso. „Trávím prakticky celý svůj život v automobilu, takže nyní je už téměř součástí mé osobnosti, mým přítelem,“ dodává.

Reklama X
<<

máme 33 let zkušenosti v obchodu s automobily

již více než 267 000 spokojených zákazníků