10 / 4 107 další
Transit Smart Energy Concept - prodlužování dojezdu elektrifikovaných vozů
Novinky > Transit Smart Energy Concept - prodlužování dojezdu elektrifikovaných vozů
Ford představil jedinečný prototyp desetimístného minibusu Ford Transit Smart Energy Concept, který pomáhá hledat nové možnosti k prodlužování bezemisního dojezdu elektrifikovaných vozidel.
Až 40 procent Evropanů podle průzkumu uvádí, že jejich další automobil bude pravděpodobně elektrický. Na vzdálenosti, kterou lze s elektromobilem ujet na jedno nabití baterie, se však stále silně podepisuje využívání topení a ventilace. Z testů vyplynulo, že používání automatické klimatizace sníží v chladném počasí dojezd elektromobilu až o 50 procent.
Vozy pro přepravu osob spotřebují k zajištění tepelné pohody cestujících výrazně více energie než automobily převážející zboží. Tato energie se v případě elektromobilů čerpá z vysokonapěťové baterie, jež napájí i hnací motor, což se negativně odráží na dojezdu.
Prototyp Ford Transit Smart Energy Concept, představený nedávno na akci Go Further v nizozemském Amsterdamu, ujede po čtyřech hodinách nabíjení vzdálenost 150 km.
Koncept, vyvinutý v technickém středisku Fordu v německém Merkenichu, využívá podvozek Fordu Transit v kombinaci s elektrickým hnacím ústrojím užitkového elektromobilu StreetScooter WORK XL. Ford na něm zkouší následující inovace, zaměřené na snížení spotřeby energie.
- Inovativní tepelné čerpadlo, využívající odpadní teplo z hnacího řetězce, z okolního prostředí i ze vzduchu v kabině. Topení díky tomu spotřebuje až o 65 procent méně energie, což prodlouží dojezd o 20 procent.
- Elektrické posuvné dveře, jež se otevírají jen do poloviny, aby zabránily úniku tepla. Topení, ventilace a klimatizace se po jejich otevření automaticky deaktivují.
- Vyhřívaná luxusní sedadla a okolní plochy, které umožňují cestujícím regulovat teplotu v bezprostředním okolí. Tím se snižují nároky na vytápění celého interiéru.
- Šest střešních solárních panelů, které nabíjejí 12V baterii sloužící k napájení vyhřívání sedadel, vnitřního osvětlení a palubních elektrických systémů včetně bezdrátových nabíječek telefonů.
- Polykarbonátová přepážka mezi dveřmi spolujezdce a oddílem pro cestující, jež dále snižuje tepelné ztráty při nastupování a vystupování.
- Ventilovaná dvojitá okna, která lépe tepelně izolují.
- Vnitřní osvětlení v závislosti na teplotě v interiéru – červená signalizuje teplo, modrá chlazení. Barva osvětlení má vliv na to, jak cestující podprahově pociťují teplotu v kabině.
- Tepelná izolace zadní části podlahy a střechy.
Řidič může sledovat teplotu v prostoru každého sedadla na speciální obrazovce inspirované tablety. Je umístěna na středové konzole a informuje také o dosažených úsporách energie. Za řidičem se nacházejí další dvě obrazovky, na nichž mohou cestující sledovat aktuální polohu vozu, zjišťovat informace o bodech zájmu nebo číst aktuální zprávy a předpověď počasí.
V dalších fázích konceptu se počítá s tím, že řidič bude moci ovládat vyhřívání i ventilování jednotlivých sedadel a deaktivovat sedadla neobsazená. Uplatní se zde automatická detekce obsazení sedadla, inspirovaná současnými technologiemi, které řídí také aktivaci airbagů.
Ford předpokládá, že po dokončení zkoušek v aerodynamickém tunelu Transit Smart Energy Concept letos vyrazí i do běžného provozu.
Letos již Ford oznámil, že všechny nově uváděné modely od nového Focusu dál budou k dostání také v elektrifikované variantě. Týká se to úplných novinek i nových verzí existujících modelů, od Fiesty až po Transit. V závislosti na konkrétním modelu může jít o mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid či elektromobil, popřípadě o kombinaci těchto možností.
Minulý týden na Go Further v Amsterdamu Ford oznámil, že na rok 2021 plánuje zahájení sériové výroby elektrického Transitu – jednoho ze 16 elektrifikovaných modelů, k nimž dále patří mimo jiné nový Explorer Plug-In Hybrid, nová Kuga EcoBlue Hybrid, Hybrid, a Plug-In Hybrid či nové Tourneo Custom Plug-In Hybrid.