10 / 3 779

ŠKODA KODIAQ v komplexní úpravě pro potřeby Zdravotnické záchranné služby

3.4.2017 |  Štítky: Škoda | SUV | užitkové vozy

ŠKODA AUTO představuje model ŠKODA KODIAQ komplexně upravený pro použití v systému rendez-vous Zdravotnické záchranné služby.

Vůz je vyveden v odstínu RAL 1026 s vysoce odrazivými retroreflexními prvky dle požadavků zákona č. 296/2012 Sb., vybaven sadou nejmodernější lékařské techniky a připraven pro zástavbu dalších prvků dle potřeb a přání zákazníků. Demonstrační vůz ŠKODA KODIAQ je osazen nejmodernější majákovou a výstražnou technikou, přičemž některé z vysoce svítivých LED prvků jsou v České republice použity a homologovány vůbec poprvé. ŠKODA tímto modelem navazuje na bohatou historii z výroby záchranářských a sanitních vozů.

„Jsem velmi rád, že již tak krátce po úspěšném vstupu modelu ŠKODA KODIAQ na trh můžeme představit speciálně upravenou verzi vozu pro záchrannou službu. Robustní mechanika a prostorný interiér vozu KODIAQ umožňují zástavbu nejrůznější specializované techniky a širokou škálu využití nejen zdravotníky a ostatními složkami Integrovaného záchranného systému, ale i mnohými dalšími subjekty jako pohotovostní či zásahové vozidlo,“ říká Miroslav Bláha, vedoucí prodeje ŠKODA AUTO Česká republika.

Speciálně upravený model ŠKODA KODIAQ je dle vyhlášky č. 296/2012 Sb. proveden ve výrazném odstínu RAL 1016 s retroreflexními plochami ve formě pravidelně se střídajících obdélníkových polí zelené a žluté barvy a nápisem Zdravotnická záchranná služba na bocích vozidla z vysoce kvalitního materiálu Reflexitte Flexibright VC 612. Z tohoto vysoce světloodrazivého materiálu jsou provedeny také dvě tzv. hvězdy života a označení zadní části vozu ve formě oranžovo-žlutých šikmých pruhů.

Vůz je vybaven nejmodernějšími plně LED výstražnými zařízeními dle ECE 65 a EHK 10. Světelná technika Whelen z nejmodernějších vysoce svítivých diod zahrnuje mimo jiné modrá světla v masce chladiče, v předních blatnících i pátých dveřích vozu. Střecha vozu je osazena hi-tech světelnou majákovou rampou nejvyšší řady Whelen Legacy, kterou doplňuje siréna o výkonu 100 W a stejně výkonný reproduktor. Za zadním oknem vozu je namontována plně programovatelná tzv. sváděcí světelná alej, která umožňuje dopravní signalizaci.

Model ŠKODA KODIAQ pro použití v setkávacím systému rychlé lékařské pomoci je dále vybaven posílenou a rozšířenou elektroinstalací, zahrnující mimo jiné přípojku 230V s mřížkovým odpojením při startu a zástrčkou PowerAirBox včetně přípojného kabelu, dvěma anténami pro komunikační zařízení (Motorola, Matra), LED svítilnami, několika CL zásuvkami, nabíječkou, předehřevem motorového oleje, druhou 70 Ah baterií či dodatečným pojistkovými skříněmi.

Specializovaná výbava dále zahrnuje například výsuvný modul systému Carmo Sortimo pro lékařské vybavení, různé úchytné popruhy, hasicí přístroj i odolnou dělící přepážku.
Z lékařské techniky je vůz vybaven například záchranářskou sadou Weinmann, zahrnující mimo jiné špičkový defibrilátor, odsávačku, plicní ventilátor či lékařskou sadu první pomoci.

Představený vůz ŠKODA KODIAQ v záchranářském provedení vychází z výbavy Ambition a pohání jej nejžádanější pohonné ústrojí na domácím trhu: motor 2,0 TDI o výkonu 140 kW v kombinaci s pohonem všech kol a dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG. Zásahový vůz lze osadit pohonným ústrojím dle přání zákazníka.

„ŠKODA představením demonstračního vozu KODIAQ v záchranářském provedení dokazuje svoji kompetenci k dodávkám speciálně upravených vozů v nejvyšší kvalitě pro široké spektrum zákazníků,“ doplňuje Miroslav Bláha. S ohledem na některé společné atributy zástaveb je ŠKODA připravena upravit model KODIAQ mimo jiné jako velitelský vůz pro Hasičský záchranný sbor, speciál pro Policii České republiky i městské policie a další nejen záchranářská odvětví.

Vozy ŠKODA úspěšně slouží v setkávacím systému Zdravotnické záchranné služby
Víceúrovňový setkávací systém (rendez-vous) je moderní způsob organizace výjezdových skupin a stanovišť záchranné služby, poprvé byl využit v 70. letech 20. století. Principem organizace systému je setkávání dvou druhů výjezdových skupin. Rychlá zdravotnická pomoc ve složení řidič-záchranář a střední zdravotnický pracovník s velkým sanitním vozem a posádky rychlé lékařské pomoci ve složení lékař a řidič-záchranář v rychlém kompaktním voze. Speciální vozidla systému rendez-vous jsou vybavena veškerým vybavením k ošetření pacienta shodném s velkými sanitními vozidly, ale nedisponují mobilizačním vybavením (nosítky a prostorem pro převoz).

Výhodou systému je především rychlost zásahu v aglomeracích a menší nutný počet lékařů. Ve městech se kompaktní vůz dostane k pacientovi rychleji a snadněji než velký sanitní automobil a lékař se ihned po příjezdu věnuje ošetření pacienta. Po příjezdu velkého sanitního vozu je pacient transportován do nemocnice tímto vozem, již bez asistence lékaře, který je tak rychle připraven k dalšímu výjezdu. Pokud je nutná spolupráce lékaře i při transportu pacienta (méně než 10 % případů), jedou obě vozidla do nemocnice, přičemž lékař se přesune do sanitního vozu.

Ve 13 krajích České republiky, které systém rendez-vous využívají, aktuálně slouží potřebám Zdravotnické záchranné služby více než 80 vozů ŠKODA, z toho zhruba 70 % tvoří modely ŠKODA YETI. Jako lékařské vozy v setkávacím systému jsou u krajských pracovišť Zdravotnické záchranné služby využívány také vozy ŠKODA OCTAVIA COMBI, OCTAVIA SCOUT a SUPERB COMBI.

Historie sanitních a záchranářských vozů ŠKODA
Mladoboleslavská značka se vývoji a výrobě sanitních vozů věnuje již od roku 1906. Jen několik měsíců po homologaci prvního automobilu Laurin & Klement Voiturette A rozšířilo nabídku výkonnější provedení vodou chlazeného motoru, na podvozku typu C s motorem 2,0 l/8,8 kW, s rozvorem prodlouženým na 2630 mm vznikl v roce 1906 vojenský sanitní automobil pro přepravu čtyř nosítek pro zraněné, po dvou ve dvou patrech.

Prvním automobilem ve službách „Pražského dobrovolného svazu ochranného“ se v roce 1910 stal taktéž automobil L&K, zakoupený Pražskou městskou pojišťovnou. Jeho první výjezd připadl na 20. leden 1911 v poledne. „Tímto moderním vehiklem, plně vyhovujícím hlavní podmínce první pomoci, rychle a chvatně byla dopravena oběť nešťastné lásky,“ napsaly tehdy Národní listy. Šlo o číšnici ze Žižkova, která si do sklenice vína naškrabala prudce jedovatý fosfor z šesti krabiček zápalek. Díky pohotovému zásahu byl ženin život zachráněn.

Až do doby po druhé světové válce se stavbou sanitních vozů zabývaly takřka výhradně samostatné karosárny. Proslulý pražský podnik Oldřicha Uhlíka, původní nositel obchodního jména „Karosa“, zhotovoval od roku 1929 dřevěné sanitní nástavby pro zdravotní odbor hlavního města, a to na podvozku lehkého užitkového vozu Škoda 125 (1,9 l/22 kW) s největší rychlostí 60 km/h. Pro vyhlášené sanatorium v Praze-Podolí vznikla úpravou šestiválcového vozu ŠKODA 6R (2,9 l/37 kW) více než pětimetrová plně vybavená sanita. Pro město Kadaň byla určena sanita ŠKODA 645 s dvojicí nosítek zavěšených podle amerického patentu na vinutých pružinách. Z dalších producentů sanitních vozů na podvozcích ŠKODA je nutno zmínit podniky Sodomka z Vysokého Mýta, Petera z Vrchlabí, Šebek a Vyskočil z Prahy či Plachý z Brna.

Mimochodem, v polovině 30. let křižovaly Československo celkově jen asi čtyři stovky sanitních vozů, provozovaných především jednotlivými nemocnicemi, sanatorii či Červeným křížem. Tato instituce ve své oficiální publikaci „Automobilové stanice první pomoci“ (1936) uváděla například: „Leží-li pacient ve zdravotnickém autě, jede řidič zvolna a jen tehdy, jedná-li se o úraz, kde osoba převážená ocitá se v nebezpečí života, může býti použito rychlosti v rámci policejních předpisů.“ Režim provozu sanitních vozů upravovalo také nařízení, pravící že „Není dovoleno, aby se zastavoval se zdravotnickým autem před hostincem nebo před kavárnou.“

Ve druhé polovině 30. let se základem pro stavbu sanitních vozů stávaly většinou podvozky vozů ŠKODA střední a vyšší třídy: RAPID, FAVORIT i SUPERB o rozvoru až 3415 mm. Protipól pak představoval nejlidovější model ŠKODA 995 „Liduška“ (1939) s rozvorem pouhých 2200 mm a celkovou délkou 3800 mm. Vnitřní prostornosti prospělo vysunutí motoru vpřed, umístění chladiče k dělicí stěně a převodovka u zadní nápravy (transaxle).

Poválečná výroba sanitních vozů se od května 1946 v bývalé karosárně Petera ve Vrchlabí na podvozku typů 1101/1102 „Tudor“, dodávaném z Mladé Boleslavi (1946 – 1952). Čtyřválec 1,1 l/23,5 kW stačil k dosažení rychlosti 90-100 km/h. Sanitní vozy se staly atraktivním vývozním artiklem, sloužily například v egyptské Káhiře. Vzhledem k relativně krátkému rozvoru 2485 mm však musela být dělicí stěna vedle řidiče vyklenuta vpřed, aby se do vozu vešlo lehátko.

Spolujezdci tak muselo stačit úzké nouzové sedátko. Proto bylo při vývoji nástupnického modelu 1200/1201, prvních sériových vozů ŠKODA s celokovovou karoserií, přistoupeno k prodloužení rozvoru na 2685 mm. I díky širšímu rozchodu kol začala po roce 1952 ze závodu Kvasiny vyjíždět prostorná sanita o délce 4600 mm, jež pojmula dvoje nad sebou umístěná nosítka, případně jedno pohodlnější lůžko. Do jara 1956 vznikly takřka 2000 sanitních vozů Š 1200. Poté se jejich výroba vrátila do závodu Vrchlabí, kde pokračovala na modernizovaném podvozku Š 1201 s výkonnějším motorem (33 kW). Do roku 1956 vzniklo téměř 5300 ks, kariéra Š 1201 skočila v roce 1961.

Další vývojový stupeň představovala ŠKODA 1202 (1961 – 1973), jejíž zadní dveře se již otevíraly vzhůru. Pro změkčení charakteru odpružení bylo příčné listové pero zadní nápravy v roce 1963 doplněno o dvojici vinutých pružin. Do roku 1970 vyjelo ze závodu Vrchlabí více než 12 000 sanitních vozů Š 1202.
Prototyp vozu Š 1203 v sanitním provedení vznikl ve Vrchlabí již na jaře 1962, sériová výroba se však rozeběhla až o více než šest let později. „Dvanáctsettrojka“ se na další tři desetiletí stala zdaleka nejrozšířenějším sanitním vozem na našem území. Na model 1203, vyráběný ve Vrchlabí (1968 – 1981: více než 9900 ks v sanitní verzi) navázal závod ve slovenské Trnavě, pokračující až do 90. let s výrobou pod označením TAZ 1500.
Novou kapitolu nadepsaly záchranářské vozy s pohonem předních kol na bázi modelové řady ŠKODA FAVORIT, konkrétně o 350 milimetrů delšího kombi FORMAN (1990 – 1995), respektive FORMAN PLUS. Na něj navázala ŠKODA FELICIA COMBI (1995 – 2001) a následně vozy OCTAVIA COMBI. V současné době je nejvyužívanějším vozem v tzv. rendez-vous systému v České republice model ŠKODA YETI.

Poznámka redakce: pokud jste fanouškem auto moto novinek, prohlédněte si nový online magazín Nové automobily v ČR.

Reklama X
<<

máme 33 let zkušenosti v obchodu s automobily

již více než 267 000 spokojených zákazníků