10 / 3 590 další
Šedesát let MINI
Novinky > Šedesát let MINI
Originál v prémiovém segmentu malých automobilů slaví 60. narozeniny – je však ještě mladší než kdy jindy.
Před šedesáti lety, konkrétně 26. srpna 1959, společnost British Motor Corporation hrdě odhalila výsledek svých vývojových aktivit při vytváření nového, revolučního kompaktního vozu. A skutečně, veřejnost hned od začátku mohla obdivovat ne méně než dva nové modely: Morris Mini-Minor a Austin Seven. Hodně vnitřního prostoru s minimálními venkovními rozměry, čtyři sedadla pro cestující, dokonalé jízdní vlastnosti, vynikající spotřeba paliva a dostupná cenovka – přesně to bylo zadání, které od nejvyššího vedení společnosti BMC obdržel automobilový inženýr a designér Alec Issigonis, konstruktér MINI.
Právě proto se na trhu již v prvním roce výroby klasického Mini objevila karosářská provedení Mini Van a Mini Estate. A od okamžiku znovuzrození značky, uvedením MINI na trh v roce 2001, se tento princip, který se úspěšně uplatnil již před šedesáti lety, znovu prokázal jako plnohodnotný: mimořádný koncept je vždy přesvědčivý v nejrůznějších variantách a provedeních. V současné době to platí jak pro malé vozy, 3- a 5dveřové MINI a MINI Cabrio, tak pro kompaktní MINI Clubman a MINI Countryman, z nichž se všechny se řadí mezi prémiové vozy svých kategorií.
Delší, výkonnější, propracovanější, univerzálnější: první varianty klasického Mini.
V roce 1961 se potenciál klasického Mini naplno potvrdil představením nejmenšího užitkového vozu s označením Mini Pick-Up. Jen o půl roku později se objevila dvě další provedení, tentokrát z nejvyšších sfér modelového portfolia – Wolseley Hornet a Riley Elf.
V druhé polovině roku na trh přišla velmi speciální varianta, která byla více než kterákoli jiná předurčena ke stvoření legendy klasického Mini – Mini Cooper. Reakce na tento vůz, který byl na trh uveden v září 1961, byla jednoduše euforická, pouze s jediným požadavkem ze strany nadšenců po celém světě – ještě více výkonu!
Praktičnost v celé své kráse: od Mini Moke po Mini Clubman.
V srpnu 1964 společnost BMC představila další verzi klasického Mini, původně koncipovanou pro vojenské použití – Mini Moke, zcela otevřený čtyřmístný automobil, který v nabídce zůstal po čtyři roky. O dva roky později nabídku doplnilo Mini Clubman jako mírně větší model s poněkud odlišnou přední částí ve srovnání s klasickým Mini. Současně byl z výroby vyřazen Mini Cooper; byl nahrazen špičkovým modelem Mini 1275 GT, jehož motor 1,3 litru generoval výkon 59 koní.
Nekonečné klasické Mini a návrat Mini Cooper.
V roce 1990 se fanoušci z celého světa radovali nad návratem modelu Mini Cooper, který se opět stal součástí modelové nabídky. Nyní byl tento speciální model ve všech případech poháněn motorem 1,3 l, výroba litrového Mini skončila kvůli emisím v roce 1992.
Další nová varianta klasického Mini se objevila v roce 1991 jako poslední nový model této řady. A to bylo opravdu jediné Mini, které nepocházelo z Británie, ale z Německa. Stejně jako někteří úpravci před ním, také specializovaný prodejce Mini z německého regionu Baden odřízl klasickému Mini střechu a proměnil ho v mimořádně atraktivní kabriolet Mini Cabrio. Výroba klasického Mini definitivně skončila v roce 2000. Celkem opustilo výrobní závody v nejrůznějších verzích více než 5,3 milionu kusů tohoto nejúspěšnějšího kompaktního vozu na světě.
Nový začátek v roce 2001–s MINI Cooper v hlavní roli do samého začátku.
Převzetím společnosti Rover Group společností BMW na začátku roku 1994 se otevřely nové možnosti také pro značku Mini. Prvním krokem bylo představení konceptu MINI Cooper na autosalonu ve Frankfurtu v roce 1997, který nabídl novou intepretaci tohoto jedinečného malého vozu z Velké Británie. Sériová verze MINI Cooper se poprvé představila v listopadu 2000 na autosalonu v Berlíně a o rok později se tato na budoucnost orientovaná interpretace originálního automobilu dostala do prodeje.
Pokračující úspěch po celém světě – od roku 2004 také jako MINI Cabrio.
Touha řídit MINI s větrem ve vlasech se také projevila mnohem rychleji než u klasického modelu. MINI Cabrio debutovalo na jaře 2004. V následujících čtyřech letech byly v závodě MINI v Oxfordu vyrobeny různé verze kabrioletu s elektrohydraulicky ovládanou plátěnou střechou v provedení MINI Cooper S Cabrio, MINI Cooper Cabrio a MINI One Cabrio.
Od originálu k originálu: nová generace MINI přijíždí v roce 2006.
MINI, které na trhu vykazovalo obrovský úspěch, předčilo i ta nejdivočejší očekávání. Nové MINI, jež prošlo evolučním procesem designu a důkladným vylepšením z technického hlediska, bylo na trh uvedeno v listopadu 2006.
Moderní všestrannost: MINI Clubman a nové MINI Cabrio.
Rok po představení nové generace byla modelová řada MINI obohacena o další inovativní nový koncept. MINI Clubman nabídlo reinterpretaci tradičního konceptu shooting-brake. Nová generace MINI Cabrio s ještě sportovnějším designem, optimalizovanou aktivní a pasivní bezpečností, pestřejší řadou funkcí a nejnovější generací pohonných jednotek rozšířila modelovou řadu MINI v roce 2009.
Pokrok v prémiovém segmentu kompaktních vozů.
V roce 2010 se představilo MINI Countryman, které mělo přilákat další zákazníky. Nový model prémiového kompaktního segmentu byl prvním MINI, jež kdy na délku měřilo přes čtyři metry, mělo pět sedadel, čtyři dveře plus víko zavazadlového prostoru a volitelný pohon všech kol. Reinterpretace klasických funkcí a předností pokračovala v roce 2013 modelem MINI Paceman.
Nejnovější generace modelů: MINI opět v novém.
Začátek roku 2014 znamenal poslední generační změnu v modelové řadě MINI. Aktuální nabídka segmentu prémiových kompaktních automobilů zahrnovala 3dveřové a 5dveřové MINI, z nichž posledně jmenované bylo rovněž představené v roce 2014, a MINI Cabrio, jehož nejnovější generace se objevila na trhu koncem roku 2016. Nová generace modelů pokračovala ve svém globálním úspěchu další evolucí pokročilého designu, optimalizovanou funkčností, dále posíleným potěšením z jízdy a řadou inovací v oblasti řízení, asistenčních systémů a konektivity. Také nejnovější modelová generace MINI má v segmentu kompaktních prémiových automobilů dva silné zástupce. Nová generace MINI Clubman zvládla přestup do vyšší automobilové kategorie zcela suverénně.
Nová generace MINI Countryman je ještě velkorysejší, modernější, všestrannější, a přesto ještě sportovnější.
Kromě toho ukazuje cestu, že i elektrifikované MINI nabízí typické potěšení z jízdy. MINI Cooper S E Countryman ALL4 je prvním modelem značky s plug-in hybridním pohonem. Přední kola pohání tříválcový zážehový motor, ta zadní elektromotor a společně poskytují inteligentně řízenou interakci pro vysoce efektivní potěšení z jízdy s optimalizovanou trakcí a jízdní stabilitou.
Pro trvale udržitelnou zábavu za volantem: elektromobilita ve stylu MINI.
Budoucnost MINI je prakticky bezhlučná, s nulovými lokálními emisemi, ovšem úchvatně výkonná. Počínaje rokem 2020 vnese nové MINI Cooper S E do segmentu elektrických vozidel novou dynamiku. Elektromotor o výkonu 135 kW/184 k kombinuje udržitelnou mobilitu s charakteristickým potěšením z jízdy, výrazným designem a prvotřídní kvalitou.
Novým modelem MINI Cooper S E britská značka opět stanovuje průkopnická měřítka v oblasti městské mobility. Nové MINI Cooper S E ukazuje jako první elektricky poháněný vůz prémiového segmentu malých vozů cestu k trvale udržitelným, a přesto velmi emocionálním zážitkům z jízdy ve městě.
Autor: Autosystem.cz