10 / 3 994 další
Porsche od roku 2014 snížilo emise CO2 o 75 procent
Novinky > Porsche od roku 2014 snížilo emise CO2 o 75 procent
Co se týče trvalé udržitelnosti, Porsche kráčí po úspěšné cestě.
Výrobce sportovních vozů od roku 2014 dokázal snížit emise CO2 na jedno vozidlo o více než 75 procent. V uvedeném období Porsche dále snížilo odpovídající spotřebu energie přibližně o 31 procent. Počet vozidel vyráběných v Zuffenhausenu a Lipsku současně vzrostl o 82 procent: ze 101 449 (2014) na 184 791 kusů v roce 2018.
Ziskový růst jako podmínka trvale udržitelného fungování
Výrobce sportovních vozů před několika málo týdny oznámil nové rekordní výsledky: prodeje i tržby oproti předchozímu roku opět vzrostly, stejně tak jako počet zaměstnanců. V roce 2018 dosahovala rentabilita tržeb 16,6 %. „Ziskovost však nevnímáme jako konečný cíl. Z pohledu firem je to klíčový nezbytný předpoklad k tomu, aby mohly účinně převzít odpovědnost,“ vysvětluje Reimold. „Skutečně úspěšní můžeme být jen v případě, že dokážeme sladit hospodářská, společenská a ekologická hlediska.“
Ve snaze zlepšit parametry trvalé udržitelnosti, měřitelné podobně jako hospodářské výsledky, definovalo Porsche klíčový indikátor výkonu ‚snižování dopadů výroby na životní prostředí‘, zahrnující několik složek. Kromě emisí CO2 a spotřeby energie sem spadá i celková spotřeba pitné vody a množství používaných těkavých organických látek (VOC). Porsche dále dosáhlo zlepšení v těchto oblastech: ve srovnání s rokem 2014 se o 34 procent snížila spotřeba rozpouštědel při výrobě. Spotřeba vody na výrobu jednoho vozu poklesla o 20 procent.
Porsche vyrábí s využitím obnovitelné energie
Skutečnost, že Porsche dokázalo tak výrazně snížit emise CO2 – o 75 procent během pouhých pěti let – je zásluhou konzistentního využívání energií z obnovitelných zdrojů s certifikací TÜV. Výrobce sportovních vozů od počátku roku 2017 využívá energii z obnovitelných zdrojů, která má osvědčení o původu s uvedením skutečného fyzického zdroje elektřiny. Tímto naplňuje nejvyšší ekologické standardy. Z pohledu klimatických dopadů je neutrální i kolejová doprava Porsche v Německu. Porsche dále usiluje o snižování ekologických dopadů v rámci celého hodnotového řetězce.
Vize „závodu z nulovými dopady“
„Trvalá udržitelnost je součtem mnoha samostatných prvků,“ říká Albrecht Reimold. „Na podzim bude z naší výrobní linky sjíždět Taycan, náš první čistě elektrický sportovní vůz. Jeho výroba v našem závodu bude od samotného počátku neutrální z pohledu emisí CO2. Naším cílem je však do budoucna prostřednictvím ‚Závodu s nulovým dopadem‘ zamezit jakýmkoli ekologickým dopadům.“
Taková výroba bez dopadů na životní prostředí je postavena na různých akčních oblastech. Kromě efektivního využívání zdrojů a materiálů sem patří i témata jako znečišťující látky a ochrana klimatu nebo dopady výroby na městské klima. Důraz automobilky Porsche na téma trvalé udržitelnosti při plánování jejích výrobních provozů dokládá i Německá společnost pro udržitelné stavby (DGNB): Porsche je historicky první firmou, která obdržela ‚platinové‘ hodnocení za nový projekt Závodu 4 v ústředí automobilky v Zuffenhausenu.
Závod na výrobu vozů Taycan: high-tech fasáda pohlcující emise NOx
Porsche rovněž naplňuje roli průkopníka v rámci výstavby nového závodu v Zuffenhausenu pro vozy Taycan. Na fasádě závodu byla vůbec poprvé použita technologie úpravy povrchu pohlcující oxid dusičitý. Fasádní prvky jsou vyrobeny z hliníkových panelů natřených oxidem titaničitým. Povlak působí jako katalyzátor a za působení sluneční energie a nízké vlhkosti vzduchu rozkládá pohlcované částice škodlivin na neškodnou vodu a dusičnany. High-tech fasáda pohlcující emise NOx představuje první zkušební projekt, který Porsche testuje na ploše 126 čtverečních metrů, což odpovídá přibližně deseti parkovacím místům. Výsledný efekt zde odpovídá asi deseti stromům.