10 / 3 779

Kia Sorento Ski Gondola posouvá představy o vozech SUV do nových výšin

8.11.2016 |  Štítky: KIA | autonomní vozy

Společnost Kia Motors America (KMA) dnes během zahajovacího dne přehlídky SEMA 2016 (Specialty Equipment Market Association) odhalila čtyři zbrusu nová zakázková vozidla: Niro, Sedona, Sorento a Soul. Každý z prezentovaných konceptů vyvolává představy o tom, na co se můžeme těšit již v blízké budoucnosti. Kia nám přitom dává nahlédnout, jaké to bude, až automobily nebudou potřebovat řidiče a navíc budou uzpůsobeny našemu životnímu stylu. Na přehlídce SEMA zároveň probíhá premiéra konceptu velkého SUV s označením Telluride, poprvé odhaleného počátkem letošního roku na mezinárodním autosalonu NAIAS v Detroitu.

„Celých 22 let našeho působení na trhu ve Spojených státech s hrdostí sledujeme, jak naše automobily pomáhají běžným lidem naplňovat jejich aktivní a různorodý styl života,“ uvedl Michael Sprague, provozní ředitel a výkonný viceprezident společnosti KMA. „Letošní přehlídka SEMA nám dovoluje zauvažovat nad tím, jak by asi mohl vypadat budoucí život s autonomními stroji.“

Na stánku Kia v rámci přehlídky SEMA se objevuje celkem pět zakázkových vozidel, která se oprošťují od našich každodenních nároků na automobily a snaží se evokovat co nejvíce nových představ.

Sorento Ski Gondola¹
Tato Kia Sorento posouvá představy o vozech SUV do nových výšin – a to doslova i obrazně. Zakázkový koncept od LUX Motorwerks snadno zdolá led i sníh a vyveze vás společně s dalšími lyžaři na vrcholky hor k dalšímu sjezdu. Luxusní Sorento Ski Gondola s autonomním řízením zhmotňuje schopnost vyšplhat se do kopců v patřičném stylu, pohodlí a teple.

Gondola v oranžovém práškovém laku s robustními gumovými pásy DOMINATOR® Track Systems je strojem pro překonávání jakýchkoli překážek v mrazivém počasí. Zakázkové střešní nosiče pojmou spoustu lyží a holí, zatímco v zavazadlovém prostoru je více než dostatek místa pro lyžařské boty, vaky a další výstroj; manipulaci výrazně usnadňuje chybějící prostřední B-sloupek a zadní protisměrně se otvírající dveře (se závěsy vzadu). Světlomety Sorenta byly opatřeny černým, stříbrným a oranžovým lakem; dobrou viditelnost za jakýchkoli podmínek zajišťují zářivé lišty LED diod.

Interiér konceptu Sorento Ski Gondola byl vylepšen o zakázkové výplně dveří, jinou palubní desku a středový panel s upraveným počítačovým tabletem. V kabině zaujme kožené čalounění v barevné kombinaci černé a oranžové, navazující na metalický odstín karosářského laku od PPG. Podlahovina v kabině je opatřena odolnou vodotěsnou úpravou Line-X na ochranu před ledem a sněhem, který si na výpravách bezpochyby najde cestu i dovnitř vozu.

Niro Triathlon¹
Každý špičkový atlet dobře ví, že na vrchol vede dlouhá a osamělá cesta. Nejlépe by o tom mohli vyprávět triatlonisté. Dlouhé noční běhy, jízdy na kole napříč dalekými kraji, plavání v temných vodách – triatlonové tréninky jsou zkrátka osobním zážitkem v odloučení. Koncept Niro Triathlon automobilky Kia nabízí útočiště v kabině navržené tak, aby sportovec mohl v pohodlí načerpat nové síly a zároveň snadno převážet špičkové tréninkové a bezpečnostní vybavení.

Hybridní model Niro 2017, vyrobený na zakázku mistry řemesla z firmy LGE-CTS Motorsports, se přeměnil v opravdový užitný crossover pro potřeby aktivního životního stylu. Odstraněním střechy za zadními D-sloupky vznikla malá ložná plocha skýtající prostor k upevnění zakázkového nosiče na kolo, boxu na nářadí a počítačového tabletu. Do nosiče lze snadno a bezpečně upevnit závodní silniční kolo Felt IA 2, ať již za účelem přepravy nebo servisu. Vzadu je dále upevněn bezpečnostní laserový zdroj ONEU, který na povrch vozovky za vozidlem vykresluje laserovými LED diodami cyklostezku. Atlet jedoucí za vozidlem tak může na tabletu snadno sledovat svoji rychlost, čas a překonanou vzdálenost, zatímco Niro díky autonomnímu řízení udržuje tempo. Tablet je také možno upevnit dovnitř vozu, kde poslouží k zábavě nebo zhodnocení dosažených výsledků, zatímco automobil pohodlně veze sportovce domů nebo na místo příštích závodů. Niro Triathlon s nižší světlou výškou (-2") používá lehká 18" kola Method Rally Race obutá do sportovních pneumatik 265/35 R18 Dunlop Direzza.

Nastupování do kabiny navržené s ohledem na pohodlí a funkčnost usnadňuje absence prostředního B-sloupku na straně spolujezdce. Upravené zadní dveře (s panty vzadu) se otevírají protisměrně, zatímco přední dveře se díky jiné konstrukci otevírají ve větším úhlu než u sériového modelu Niro, a tak zde po otevření naměříme plných 90 stupňů. Jelikož je sportovec zbaven povinnosti řízení, může se nechat hýčkat v ultra pohodlném ergonomickém sedadle Human Touch Zero Gravity s lůžkovou úpravou. K uložení různého materiálu, částí oblečení a dílů slouží řada na zakázku vyrobených schránek; při rychlé očistě po atletickém výkonu se zase uplatní mobilní sprcha.

Sedona School of Rock¹
Jedním z nejzajímavějších aspektů tzv. autonomního života je bezpečnost daná vyloučením lidských chyb za volantem. To platí dvojnásob v situacích, kdy jsou ve hře i děti; Kia si tak představuje budoucí svět, ve kterém automobily zcela samy přepravují naše potomky za povinnostmi i zábavou.

Automobilka Kia ve spolupráci s renomovanou vzdělávací institucí School of Rock zaměřenou na hudební výchovu předala MPV model Sedona společnosti LGE-CTS. Z kreativní spolupráce všech zúčastněných stran se následně zrodil pravý hudební kočár School of Rock Sedona. Toto mobilní nahrávací studio má vše, po čem by mohl ctižádostivý hudebník toužit: nahrávací studio, místo ke zchlazení a zcela autonomní prostředek k přesunu kapely na další vystoupení. Podmanivé ruční lakování konceptu School of Rock skrývá pevnou konstrukci modelu Sedona, který od Pojišťovacího institutu pro bezpečnost silničního provozu (IIHS) získal ocenění za bezpečnost „Top Safety Pick+“ a zároveň pětihvězdičkové ohodnocení od Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu. Rodiče se tak mohou spolehnout na to, že jejich potomci dorazí do místa dalšího vystoupení v naprostém bezpečí. School of Rock, působící ve více než 180 lokalitách, plánuje vyrazit na cesty ve velkém stylu, aby se zúčastnila nejrůznějších přehlídek se svými talentovanými hudebníky.

Z mnoha vylepšení modelu Sedona jmenujme absenci prostředního B-sloupku na straně řidiče, stejně tak jako chybějící sestavu řízení a řadicí páku. Tímto se uvolnil prostor pro digitální mixážní pult a dvojici plochých obrazovek pro účely nahrávání. Melodie se linou ze směrových reproduktorů vpředu; když se nahrává, na střeše vozu se rozsvítí nápis RECORDING. Zpěváci pak ocení Boom mikrofon visící ze stropu kabiny. Interiér je vyložen akustickými pěnovými panely v kvalitě pro nahrávací studia, aby byly potlačeny veškeré vnější hluky při náročném nahrávání skladeb. Pokud by se kapela rozhodla uspořádat improvizované show někde na cestách, stačí vyklopit záď vozu a Sedona odhalí impozantní sadu zesilovačů. V prostoru střechy je místo k uskladnění kytar, baskytar a řady dalších hudebních nástrojů. K odpočinku nebo stylovému jamování členů kapely poslouží atraktivní a pohodlné sedací vaky vyrobené na zakázku.

Základní červený barevný odstín kontrastuje s akcenty v kombinaci hnědé a černé. Další zajímavostí jsou ručně malovaná loga School of Rock a piktogramy ze světa hudby. Podvozek vozu neprodělal žádné úpravy; koncept School of Rock Sedona používá čistě černá lakovaná kola Vossen VFS-6 o velikosti 20", obutá do bojovně vyhlížejících pneumatik Toyo Proxes 255/45 R20.

Soul First Class¹
Soul First Class je ukázka luxusního korábu pro dálkové cesty, se kterým mohou manažeři ve vrcholném pohodlí cestovat na setkání ve vzdálenějších destinacích. Tento zakázkový výtvor LUX Motorwerks s autonomním řízením – s protisměrně otočenými sedadly, chybějícím volantem a celou řadou luxusních vylepšení – klade důraz na optimální vyvážení práce a odpočinku v rámci hektického rozvrhu profesního života.
Jelikož řízení zde odpadá, Soul First Class používá přepracovanou přední část kabiny a dvě protisměrně otočená přední sedadla. Cestující v Soulu vítá 40" LED obrazovka Samsung spojená s minipočítačem Mac; o ozvučení se starají reproduktory prémiového audio systému. Zakázkový středový panel se servopohonem odhaluje dvojici počítačových tabletů, jejichž prostřednictvím se tato futuristická Kia ovládá. Ruku v ruce se špičkovou elektronickou soustavou jde o prvotřídní pohodlí, o němž vypovídá i kožené čalounění v bílém a šedém odstínu, prošívání ve tvaru diamantu po celé kabině nebo moderní podlahovina z šedého dřeva.

Exteriér Soulu prezentuje stejnou míru luxusu jako interiér prostřednictvím lakování PPG Lux Blue a upravené horní i spodní části masky chladiče s LED osvětlením. Moderní pojetí exteriéru zdůrazňují i 19" kola Rotiform Monoblock CCV, která završují generální úpravu tohoto autonomního vozidla.

Telluride Koncept
Nahlížíme do budoucnosti, která pevně stojí na reálných možnostech, ale není svázána současností – pozoruhodný sedmimístný koncept luxusního SUV s hybridním pohonem, označovaný Telluride, charakterizuje moderní vzpřímené držení těla, atletický postoj a nejnovější technologie pečující o celou posádku. Koncept Kia Telluride, vycházející ze stávající platformy automobilky Kia, odhaluje zájem této značky nabízet do budoucna prémiové SUV v kategorii ještě nad současným bestsellerem Sorento.

Telluride používá klasické přední dveře v kombinaci se zadními dveřmi otevíranými protisměrně v úhlu 90 stupňů. Tím vzniká vskutku velkorysá brána lákající do přehledného vnitřního prostoru, který je ukázkou těch nejlepších technologií. Vpředu se vyjímá čtveřice krásných samostatných křesel čalouněných černou kůží, zdánlivě se vznášejících v prostorné kabině před sklopenou lavicí třetí řady. Sedadla prostřední řady, která lze naklápět vzad prakticky až do lůžkové úpravy, nabízejí i sklopné opěrky nohou pro maximální komfort cestujících. V opěradlech všech čtyř křesel je několik strojově přesných výřezů, v nichž jsou zabudovány inteligentní senzory sbírajících důležité informace o zdravotním stavu cestujících. Tato data se zobrazují na displejích začleněných do vnitřního obložení dveří a poté se plánovitě synchronizují s „omlazujícím“ terapeutickým systémem LER (Light Emitted Rejuvenation). Součástí systému LER je velký křídlovitý panel z LED diod upevněný pod ohromným střešním oknem, produkující terapeutické světelné obrazce s cílem potlačit tzv. pásmovou nemoc (desynchronizmus) a snižovat únavu cestujících.

Kabinu i exteriér konceptu Telluride navrhlo kalifornské designové centrum KDCA (Kia Design Center America). Vysoký postoj konceptu lakovaného zeleným odstínem Dark Pyrite je ještě zdůrazněn celkovými rozměry tohoto vozu. Telluride je o 11 cm vyšší (180 cm), 12 cm širší (201 cm) a podstatných 24 cm delší (500 cm) než současný model Sorento. Nový koncept svoji převahu dokládá i upraveným podvozkem z modelu Sorento, jehož rozvor byl protažen o 30 cm na výsledných 308 cm. Moderní atletický vzhled je zdůrazněn vytaženými lemy blatníků, které obepínají masivní 22" kola s pěti paprsky, obutá do pneumatik Hankook® Ventus ST 275/45 R22. Součástí předních partií konceptu Telluride je výrazně zvětšená charakteristická maska chladiče Kia ve stylu tygřího nosu. Hrozivý výraz a celkový postoj stvrzují zahloubené světlomety se čtveřicí LED zdrojů, výrazné horizontální LED ukazatele směru a dravý ochranný kryt nárazníku z leštěného kovu. Modernímu designovému jazyku tohoto SUV sekundují vertikální koncové svítilny. Robustní vzhled celého vozu ještě zdůrazňují sladěné stylistické prvky, jako např. kliky předních i zadních dveří, otvory sání vzduchu na kapotě nebo dvojice koncovek výfuků.

*(¹) Modely Kia vyrobeny speciálně pro výstavu SEMA v Los Angeles. Nejsou určeny pro prodej.

Poznámka redakce: pokud jste fanouškem auto moto novinek, prohlédněte si nový online magazín Nové automobily v ČR.

Reklama X
<<

máme 33 let zkušenosti v obchodu s automobily

již více než 267 000 spokojených zákazníků