10 / 4 028 další
Jak funguje Toyota Mirai, vodíkové auto budoucnosti
Novinky > Jak funguje Toyota Mirai, vodíkové auto budoucnosti
Motorizace založená na vodíku je realitou již dnes, po silnicích se už prohání první automobily a autobusy na vodíkový pohon. Pojmenování vodíku jako pohonné hmoty je však nepřesné, protože vodík není spalován v motorech, ale spotřebováván v palivových článcích.
Vodíkový automobil, jako je například sériově vyráběný sedan Toyota Mirai, je v podstatě elektrické vozidlo – o pohon kol se stará elektromotor s výkonem 155 koní (114 kW). Proud pro motor dodává soubor palivových článků, ve kterých není vodík přiváděný z nádrží automobilu spalován, ale spojuje se „za studena“ se vzdušným kyslíkem. To je možné díky přítomnosti vhodných katalyzátorů a speciální membrány oddělující vodík a kyslík.
Jediným vedlejším produktem je čistá vodní pára. Pro snížení spotřeby vodíku byl v Toyotě Mirai využitý systém pro rekuperaci energie při brzdění - elektrický motor při brzdění plní funkci generátoru a takto vyrobená elektrická energie je zpět dodávána do vysokokapacitního akumulátoru a využívána později při rozjezdu nebo akceleraci, obdobně jako je tomu u hybridních automobilů.
Mirai má větší dojezd
Auta na vodík mají ale víc předností než auto na elektrický pohon. Toyota Mirai má větší dojezd než v tuto chvíli dostupné automobily dobíjené ze zásuvky. Vodíkové automobily nepotřebují přes noc dobíjet, tudíž nemusíte měnit elektrickou instalaci v domě.
Auta na vodík mají spoustu výhod, ale přeci jen nejsou pro každého. Dealeři Toyoty jsou si toho dobře vědomi - při objednání auta je proto nutné vyplnit dotazník, který odhalí, zda bude mít potenciální majitel snadný přístup k čerpacím stanicím vodíku.
Auto se dobře řídí, je stabilní, silné a jízda je mnohem plynulejší než u ostatních vozů. Natankovat Mirai trvá asi tři minuty a tankování probíhá obdobně jako plnění benzínové nádrže.
Průměrný dojezd Mirai činí kolem 550 km, ale reálná spotřeba závisí na stylu jízdy – ostatně jako v každém vozidle. Při velmi hospodárné jízdě je možné dosáhnout dojezdu až 700 km.
Doplňování paliva do Mirai je oproti jiným automobilům, které nevypouští zplodiny, velkou výhodou. Když řidič vozidla na elektrický pohon přijede na stanici rychlého dobíjení a v řadě před ním stojí tři auta, musí počítat s velmi dlouhým zdržením. Při jízdě na dlouhé vzdálenosti to znamená, že je nutné připočítat k době trvání cesty často i několik hodin. U vozidla na palivové články trvá tankování a placení asi 10 minut.
Vodík neexplodoval ani při střelbě
Bezpečnostní systém vodíku nemusí vyvolávat vůbec žádné obavy. Během testování bylo do vodíkových nádrží v Mirai dokonce stříleno z palných zbraní a stejně neexplodovaly.
Současné technologie jsou velmi ekologické. Vodík lze získat z odpadních vod, domácího odpadu, zemědělského odpadu, dokonce i z vody a k jeho výrobě lze využít energii z obnovitelných zdrojů.
Navíc spojení solární nebo větrné elektrárny se zařízením na výrobu vodíku umožní lépe využít potenciál větrných elektráren a solárních článků, kumulaci přebytku energie ve formě vodíku. Hlavně mladá generace má o tuto technologii velký zájem.
Co přinese budoucnost
Spousta lidí je přesvědčena, že vodík je nejlepší nápad pro budoucnost motorismu. Je více ekologický při výrobě a provozu a stále více států se podílí na výstavbě nových čerpacích stanic vodíku.
Vodíkový pohon řeší mnoho problémů automobilů do zásuvky. Ve spoustě domácností lidé neparkují v garážích, ale na ulicích, a proto nemohou auto každou noc nabíjet. Pokud si řidiči uvědomí, že mohou mít ekologický automobil bez nákladné rekonstrukce elektrické instalace ve svém domě, a dokonce i bez nutnosti vlastnit garáž, snadněji se přikloní k volbě auta na palivové články.
Poznámka redakce: pokud jste fanouškem auto moto novinek, prohlédněte si nový online magazín Nové automobily v ČR.