10 / 4 181

Evropská unie na cestě k nižším emisím: Cíle pro auta na rok 2025

1.1.2025 |  Štítky: Auto novinky | Budoucnost | emise

Evropská unie se chystá zpřísnit regulace v oblasti emisí automobilů od 1. ledna 2025 v rámci širších cílů, které směřují k dosažení klimatické neutrality v regionu do roku 2050. Co přesně tyto cíle obnášejí a jaké výzvy čekají automobilky?

 

 

Jaké jsou cíle EU v oblasti CO2?

Od 1. ledna 2025 by průměrná úroveň emisí oxidu uhličitého (CO2) na kilometr pro každý nový prodaný automobil neměla překročit 93,6 gramů. To představuje snížení o 19 % oproti cíli v roce 2024. Podle konzultantské firmy Dataforce by cíle pro tento rok odpovídaly novému systému měření emisí, což by vycházelo na 116 g/km.

 

Každá automobilka obdrží specifické cíle na základě evropských pravidel, která zohledňují průměrnou hmotnost jejích nových vozidel. Automaticky jsou určeny i zvláštní cíle pro výrobce luxusních vozů a „malé“ výrobce.

 

Jaké pokuty hrozí automobilkám za překročení CO2?

Automobilky budou čelit pokutě 95 eur (přibližně 99,97 dolarů) za každý gram/km nad svým stanoveným cílem pro každé nové registrované vozidlo. Luca de Meo, generální ředitel Renaultu a šéf průmyslového lobbingu ACEA, prohlásil, že celková odpovědnost odvětví by mohla v roce 2025 činit přibližně 15 miliard eur v pokutách.

 

Jean-Philippe Imparato, šéf Stellantis Europe, uvedl, že pokud se nedaří dodržovat emisní normy, hrozí společnosti pokuty až 3 miliardy eur. Podle analytiků Barclays jsou společnosti Stellantis, BMW a Renault na tom lépe než Ford, Mercedes a VW Group, kteří mají výrazné CO2 mezery, které je třeba zalepit.

 

Jak se automobilky mohou vyhnout pokutám za CO2?

Společnosti s nižšími prodeji elektromobilů mohou „sdružovat“ své emise s lídry v oboru tím, že si zakoupí emisní kredity od jiných automobilek, aby snížily své celkové průměry. Například Suzuki uzavřelo dohodu o sdružování s Volvem. Ford uvedl, že v roce 2024 zakoupil emisní kredity v hodnotě 3,8 miliardy dolarů pro využití v Severní Americe a Evropě.

 

Očekává se, že mnohé automobilky rovněž nabídnou slevy na své elektromobily, aby zvýšily prodeje. Můžou také zvyšovat ceny svých vozidel se spalovacími motory, aby elektromobily vypadaly atraktivněji, což by mělo snížit prodeje „špatných“ modelů s vyššími emisemi.

 

Kdo vše získá z nových pravidel EU pro CO2?

Volvo je jednou z automobilek, které jsou v oblasti snižování emisí nejdále, protože velká část jejich produkce je tvořena elektrickými a plug-in hybridními vozidly. Tesla a čínské společnosti jako BYD rovněž pravděpodobně prodají emisní kredity těm, kteří nesplní normy.

 

Podle odhadů Barclays by se cena kreditů mohla pohybovat okolo 20 eur za každý překročený gram CO2.

 

Mohou být cíle EU pro CO2 odloženy nebo změněny?

Německý ministr hospodářství Robert Habeck volal po flexibilnějším přístupu k cílům, například umožnit automobilkám kompenzovat možné pokuty v roce 2025, pokud překročí své kvóty v letech 2026 a 2027. V září navrhl také posunutí revize emisních cílů z roku 2026 na 2025.

 

Předseda ACEA Luca de Meo uvedl, že doufá, že pokuty budou kalkulovány v rámci pětiletého období do roku 2030, kdy mají být pravidla ohledně emisí dále zpřísněna. To by mohlo automobilkám poskytnout větší prostor na přizpůsobení se novým normám, aniž by čelily okamžitým a drakonickým sankcím.

 

Členské státy, včetně Rakouska, Bulharska, České republiky, Itálie, Rumunska a Slovenska, také požadují, aby Evropská komise přehodnotila nařízení o přechodu automobilového průmyslu, které je plánováno na rok 2026. Tyto státy chtějí, aby se revize dostala na stůl už příští rok a apelují na významné snížení pokut pro automobilky, které nebudou splňovat stanovené cíle.

 

Zda se evropskému automobilovému průmyslu podaří splnit ambiciózní cíle EU, zůstává otázkou. Je však jasné, že automobilky musí začít brát situaci vážně, aby se vyhnuly finančně zátěžným pokutám a zároveň přispěly k udržitelné budoucnosti dopravy v Evropě.

 

S rostoucím tlakem ze strany regulátorů a spotřebitelů se dá očekávat, že dojde k výrazným změnám na trhu, které mohou definovat nejen zítřejší automobilový průmysl, ale i budoucnost mobility jako takové.

 

 

Redaktor:            Autosystem.cz

Zdroj:                   Europe.autonews.com

máme 34 let zkušenosti v obchodu s automobily

již více než 267 000 spokojených zákazníků