10 / 4 120

10 let modelu Porsche Panamera


Před deseti lety vstoupilo Porsche do nového segmentu trhu.

V dubnu 2009 představil výrobce sportovních vozů své první Gran Turismo v podobě modelu Panamera. Žádný jiný vůz prémiové kategorie nedokáže tak umně spojit výkony očekávané od sportovního vozu s luxusem a všestranností cestovního sedanu. Zatímco Porsche původně plánovalo roční výrobu na úrovni 20 tisíc vozů, Panamera již dávno překonala veškerá očekávání: zákazníci si doposud převzali více než 235 tisíc vozidel s tímto označením.

„Panamera coby technologická platforma inovací následně předávaných i dalším modelům sehrála za poslední dekádu významnou roli v utváření historie naší značky,“ vysvětluje Michael Steiner, tehdejší první viceprezident pro produktovou řadu a v současnosti člen představenstva společnosti Porsche AG zodpovědný za výzkum a vývoj. „S ohledem na vysoce výkonná hybridní provedení je dnes především průkopníkem elektromobility v rámci Porsche.“ Současná druhá generace tohoto modelu se vyrábí výhradně v závodu Porsche v Lipsku a nabízí ve třech různých karosářských provedeních. Funkci viceprezidenta Porsche pro produktovou řadu zastává od května 2018 Thomas Friemuth.

První čtyřmístný prototyp Porsche, vycházející z typu 356
Během více než 70leté historie značky se konstruktéři Porsche opakovaně vraceli k myšlence „Porsche pro čtyři“. V 50. letech minulého století vyvinuli pohodlný čtyřmístný vůz vycházející z typu 356. Typ 530 se vyznačoval prodlouženým rozvorem, rozměrnějšími dveřmi a zvýšenou střechou v zadní části vozidla. Následovaly další pokusy, včetně čtyřdveřového prototypu vycházejícího z modelu 911, resp. v 80. letech minulého století prodlouženého provedení typu 928. Jedno z nich používal Ferry Porsche jako svůj soukromý vůz. V roce 1988 učinilo Porsche nový pokus s typem 989: čtyřdveřové kupé nabízelo prostor pro dvě plnohodnotná sedadla vzadu. Pohon zajišťoval vpředu umístěný agregát V8. Designové prvky z typu 989 byly později začleněny do modelu 911 generace 993. Avšak tak jako všechny podobné koncepty před ním zůstal i typ 989 pouhým prototypem. Z ekonomických důvodů byl vývoj počátkem roku 1992 pozastaven.

Modelová řada rychle a soustavně rostla, a tak dnešní nabídka pohonných jednotek zahrnuje benzínová, naftová a hybridní ústrojí o výkonech od 250 do 550 koní, přičemž k dispozici jsou verze s pohonem samotných zadních nebo všech kol. Zpočátku byly k dispozici atmosférické motory V6 a V8 v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou. Většina zákazníků volila sedmistupňové dvouspojkové ústrojí Porsche PDK. Pro naftová a hybridní provedení bylo možno zvolit kombinaci s osmistupňovou automatickou převodovkou.

Zbrusu nová: druhá modelová generace od roku 2016
Vývoj druhé generace modelu Panamera (G2) probíhal v několika proudech: kromě Gran Turisma se standardním nebo prodlouženým rozvorem byla na identické platformě vyvinuta i třetí varianta: Sport Turismo. Avantgardní ztvárnění a koncepce karoserie přinesla v roce 2017 do prémiové kategorie ještě více všestrannosti. Studie „Concept Sport Turismo“ se veřejnosti poprvé ukázala na autosalonu v Paříži 2012. Koncept, kterému se dostalo nemalé pozornosti, byl předchůdcem druhé generace Panamery, jejíž slavnostní světová premiéra proběhla 28. června 2016.

Hybridní modely se strategií „e-boost“ pro výkony na úrovni supersportů
Porsche se svojí Panamerou v roce 2011 připravilo půdu pro elektromobilitu. Panamera S Hybrid jako první full-hybrid s paralelním ústrojím v kategorii prémiových vozů byla nejhospodárnějším modelem Porsche v historii, a to i přes svůj výkon 380 koní. Panamera S E-Hybrid o dva roky později opět kráčela v čele segmentu jako celosvětově první plug-in hybrid – s výkonem 416 koní a elektrickým dojezdem 36 kilometrů. S druhou generací Panamery prosadilo Porsche elektrickou posilu napříč všemi variantami tohoto modelu: strategie „e-boost“ převzatá ze supersportu 918 Spyder dodala vozu výkonové schopnosti na úrovni spojované spíše se sportovními vozy, avšak zde v kombinaci s vysokou hospodárností – což platí pro Panameru 4 E-Hybrid o výkonu 462 koní i top model Panamera Turbo S E-Hybrid s maximálním systémovým výkonem 680 koní.

máme 34 let zkušenosti v obchodu s automobily

již více než 267 000 spokojených zákazníků